Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Abstract
Introduction to methodology and methods of research in art education and its theoretical context.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Úvod do metodologie a metod výzkumu ve výtvarné výchově, do jeho souvislostí a myšlenkové tradice
Aim of the course -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
* Attainment Targets: Development of basic research skills and the application of action research in art education during individual research projects in school practice and their use in MA theses. Create understanding of theoretical context.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu a jejich využití :při řešení diplomových úkolů zadaných na katedře výtvarné výchovy a při řešení problémů individuálních výzkumných projektů ve školní praxi studentů ve výtvarné výchově na primárním stupni základního vzdělávání. Uvést studenty do teoretických souvislostí výzkumu.
Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
metodology, research in arts education
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
metodologie, výzkum ve výtvarné výchově
Literature -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993
GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996Skalková.,J.a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983
GLASER, BARNEY, G., STRAUSS, ANSELM, L., ´Discovery of Substantive Theory: A Basic Strategy Underlying Qualitative Research´, American Behavioral Scientist, 8:5, 1965, pp. 5-11.HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998
PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993. 347 s. ISBN 80-7184-141-2.
GAVORA,J. Úvod do pedagogického výzkumu. Pořadí vydání neuvedeno. Brno: PAIDO, 2000. 127 s. ISBN 80-85931-79-6.
GLASER, BARNEY, G., STRAUSS, ANSELM, L., ´Discovery of Substantive Theory: A Basic Strategy Underlying Qualitative Research´, American Behavioral Scientist, 8:5, 1965, pp. 5-11.
HENDL,J. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1.vyd. Praha: Karolinum 1997.243 s. ISBN 80-7184-549-3.
HICKMAN, R. (ed.): Research in Art and Design Education: Issues and Exemplars. Chicago University Press, 2009.
KOLEKTIV AUTORŮ Věda a výzkum ve výtvarné výchově. Sborník příspěvků z vědeckého semináře kat.Vv.Praha: 1998.100 s. ISBN 80-86039-59-5
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1.vyd. Praha : UK v Praze, Karolinum 2004. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Ed.J.Slavík). 1.vydání. Praha : UK PedF 1995. ISBN 80-7184-132-3.
ŠVANCARA,J.: Metody vývojově psychologického zkoumání. In: KURIC,,J. a kol: Ontogenetická psychologie. 1.vyd. Praha:SPN 1886.264 s. ISBN nemá.
Teaching methods -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Forms of teaching: lecture 0 seminar 2
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
* Evaluation: paper prepared in accordance with instructions given in the seminar and Moodle course
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2021)
* Požadavky k zápočtu: zpracování seminární práce dle zadaných instrukcí, prezentace projektu v rámci seminářového setkání
Syllabus -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Theory: Art teacher training and research, educational action research. Theory and practice. Purpose, content, structure. Principles of academical writting, e.g. final thesis.
Key words: tradition of qualitative research,
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Vzdělávání výtvarných pedagogů a výzkum
Metodologie výzkumu a výzkumné metody. Vztah teorie a praxe. Cíle, obsah, struktura. Diplomová práce a její zpracování. Pedagogický akční výzkum.
Klíčová slova: pojem tvorby ve výzkumu, tradice kvalitativního výzkumu,