SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction in pedadagogy - O01315245
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2006
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 13 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Is interchangeable with: O01215245
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (22.09.2005)
Cílem přednášek je uvedení do studia pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a orientace v obecné pedagogice
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (26.09.2005)

Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Praha, Portál 2000.

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.

Vorlíček, Ch.: Úvod do pedagogiky. Jinočany, H + H 2000.

Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 2004.

Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amonium 1995

Pařízek, V.: Základy obecké pedagogiky. Praha, PedF UK 1996.

Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (26.09.2005)

Obsah:

1.Pedagogika jako vědní obor(vznik a vývoj pedagogické teorie, prameny pedagogiky, systém pedagogických věd, struktura pedagogiky, metody pedagogiky, vztah pedagogiky k jiným vědám) a zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty)

2.Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, učení, vyučování + podmínky a prostředky)

3.Výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka (výchova a společnost, vliv výchovy na společnost, základní činitelé ovlivňující výchovu a vývoj člověka, vývoj názorů na úlohu výchovy ve vývoji člověka, současné názory na problematiku, výchovný optimismu, výchovný pesimismus, výchovný realismus, pedologie)

4.Cíle, obsah výchovy a koncepce výchovy (společenská podmíněnost cílů výchovy, stanovení cílů výchovy, konkretizace cílů)

5.Institucionalizovaná výchova (školské systémy, přehled a funkce výchovných institucí, úloha školy a rodiny, výchovný proces, osobnost učitele)

Požadavky k zápočtu:

Odevzdaná seminární práce

Požadavky ke zkoušce:

Splněný písemný test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html