SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2009/2010
   Login via CAS
History of Advertising II - JJM082
Title: Dějiny reklamy II
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2007 to 2010
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)Schedule is not published yet, this information might be misleading.
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc.
Pre-requisite : JJM081
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: KOCOURKOVA (06.04.2010)
This subject offers the students of Journalism or Media Studies information about conditions and development of Czech advertising in the 19th century and in the first half of the 20th century. Czech advertising will be pursued in the context of European advertising. First part of the course (winter semester) will deal with advertising from the beginning to WWI. It will focus mainly on juridical and technical conditions of rise and development of this phenomenon. It will also deal with political, artistic and historical context of its development. Second part (summer semester) will deal with the issue in the period after WWI up to WWII. Apart from the above mentioned aspects for this period is characteristic of increasing participation of professional associations and state institutions, their influence on development of advertising and also increased amount of technical resources, which were used for broadcasting (film, radio). Special attention will be dedicated to the relation between advertising and sports. When dealing with the period of WWII, we will focus on the relation between commercially propagandistic and ideologically political aspects of advertising. This two-semester course presents the raise and exposures of modern Czech commercial propagation from its "legalisation" by trade regulations in 1859 till the end of the WWI in 1918 and in the years of the first Czechoslovak republic in 1918-1938. The explanation deals with common trends as well as with Czech specifics of advertising influence.
Aim of the course - Czech
Last update: BLAHOVA (24.04.2008)

Podat přehled marketingových strategií v uvedeném období a přiblížit ekonomické i další aspekty vztahu reklamy a periodického tisku. V širších souvislostech poukázat na vliv reklamy při utváření tzv. konzumní společnosti.

Literature - Czech
Last update: BLAHOVA (24.04.2008)

o Borscheid, P., Wischermann, C. (vyd.): Bilderwelt des Alltags. Werbung in der Konsumgesellschaft des 19. und 20. Jahrhunderts. 1995, Stuttgart: Franz Steiner

o Brabec, J.: Jak prodávat s úspěchem. [1946], Praha: Tiskárenské a vydavatelské družstvo čs. obchodnictva

o Furst, R.: Verpackung-gelobt, getadelt, unentbehrlich. Ein Jahrhundert Verpackungsindustrie. 1973, Düsseldorf

o Kohout, J., Vančura, J.: Praha 19. a 20. stol. Technické proměny. 1986, Praha: SNTL

o Jak jsem začínal. (bez data), Brno

o Kniha o reklamě. 1940, Praha

o Laudová, V.: Vývěsní štíty. In: Panorama 1975, č. 3, s. 20-24

o Presse und Geschichte. Neue Beiträge zur historischen Komunikationsforschung in Deutschland. 1993, Berlin: Akademie

o Reinhard, D.: Von der Reklame zum Marketing. Geschichte der Wirtschaftswerbung in Deutschland. 1993, Berlin: Akademie

o Sandgruber, R.: Die Anfänge der Konsumgesellschaft. Konsumgüterverbrauch, Lebensstandard und Alltagskultur in Österreich in 18. und 19. Jahrhundert. 1982, Wien: Veralg für Geschichte und Politik

o Šindler, Z.: Moderní reklama. 1906, Praha: Fr. Šimáček

o Štembera, P.: Český plakát 19. stol (1840-1890). Grapheion 2/1997

o Štembera, P.: Firmy a jejich reklama. Strategie 9/1997 a 3/1998

o Vošahlíková, P.: Počátky reklamy v Čechách. Dějiny a současnost 5/1998, roč. 20, s. 24-29

o Vošahlíková, P.: Zlaté časy české reklamy. 1999, Praha: Karolinum

Mataja Victor, Die Reklame. Leipzig, 1912;

Reinhard Dirk, Von der Reklame zum Marketing. Berlin, 1993;

Šindler Zdenko, Moderní reklama. Praha, 1906;

Štembera Petr, Firmy a jejich reklama. In: Strategie, 1997, č. 9, 1998, č. 3;

Okruh doporučené literatury je aktualizován a přizpůsobován zvolenému tématu ročníkové práce.

Teaching methods - Czech
Last update: BLAHOVA (24.04.2008)

Základním metodologickým východiskem je historická komparace s využitím sociologických a antropologických postupů.

Requirements to the exam - Czech
Last update: BLAHOVA (24.04.2008)

Znalost problematiky v předneseném rozsahu, samostatné studium k tématu ročníkové práce.

Syllabus - Czech
Last update: BLAHOVA (24.04.2008)

Podmínky ukončení:

Pravidelná a aktivní účast na výuce, samostatná práce o rozsahu 6-10 stran na dohodnuté téma a úspěšné složení závěrečné zkoušky.

V přednášce se studenti seznámí s právními, hospodářskými a technickými podmínkami rozvoje reklamy v českých zemích. Získají informace o běžných reklamních nástrojích, o politických souvislostech a využití uměleckých prostředků v obchodní propagaci uvedeného období.

Entry requirements - Czech
Last update: BLAHOVA (24.04.2008)

Běžná znalost historického vývoje od poloviny 19. století na úrovni středoškolského studia a přehled o dějinách evropské a zejména české žurnalistiky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html