SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2009/2010
   Login via CAS
Media and Society C - JJM015
Title: Média a společnost C
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2009 to 2009
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 0/3, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (11)Schedule is not published yet, this information might be misleading.
summer:unknown / unknown (11)Schedule is not published yet, this information might be misleading.
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)
Empirické metody zkoumání v komunikačních a mediálních vědách a jejich praktické použití
******
Seminář představuje hlavní cíle a metody empirického výzkumu v sociálních a komunikačních vědách. Popisujeme metody a jejich rozdíly, přičemž vycházíme ze základních pojmů jako hypotéza, teorie, model atd. a dále se zabýváme plánováním a provedením empirického výzkumu.
V praktické části semináře vyzkoušíme různé fáze empirického výzkumu na aktuálním předmětu, který bude vybran samotným seminářem. Mediální texty budeme spolu analyzovat pomoci metod obsahové a diskurzívní analýzy.

Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)

Cílem předmětu je vysvětlit důležitost metodologie pro výzkum médií a její propojení s výběrem teoretického rámce a volbou relevantních výzkumných metod. Na základě jednoho tématu a čtyř metodologií kurz demonstruje možné přístupy a úhly pohledu, které může badatel zvolit v přístupu ke zkoumanému tématu, a jak jeho volba metodologie determinuje výběr teoretického rámce, formulaci výzkumných otázek a následnou volbu výzkumných metod.

Kurz poskytne studentům základy, na nichž budou schopni sebevědomě vystavět metodologickou kapitolu své diplomové práce.

Kurz je možné využít ke konzultaci konkrétních metodologických problémů spojených s přípravou diplomové práce.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)

Bude doplněna začátkem září 2013

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)

Předmět je veden seminární formou. Seminář je rozdělen do šesti setkání, která trvají vždy dvě vyučovací hodiny. Po studentech je požadována samostatná práce s doporučenou literaturou a příprava na jednotlivá setkání. Důraz je kladen na studentovu schopnost vyhledat a zpracovat relevantní literaturu, analyticky s ní pracovat a své závěry prezentovat před ostatními studenty v semináři.

 

Úvodní hodina semináře bude věnována obecnému představení role metodologie v přípravě a realizaci mediálního výzkumu, otázkám vztahu mezi volbou teoretického a metodologického rámce, a následně výběru výzkumných metod. Rovněž bude detailně představen formát semináře a rozdělení úkolů.

 

Seminář bude provázet jedno výzkumné téma, které vedoucí semináře zadají a představí v úvodní hodině. Studenti budou následně rozděleni do čtyř skupin (po dvou až třech studentech), z nichž každá bude mít za úkol zpracovat dané výzkumné téma z pohledu jedné ze čtyř, vyučujícími předem vybraných, metodologií.

 

Na následujících čtyřech setkáních si vždy jedna ze skupin studentů připraví prezentaci své metodologie, kterou analyticky zpracuje na základě dostupné literatury, představí její silné a slabé stránky a na příkladu pro seminář zvoleného tématu demonstruje její aplikaci (konkretizace výzkumné otázky, výběr výzkumných metod).

 

Principem semináře je, že studenti se musí detailně obeznámit s přidělenou metodologií a pochopit její mechanismy, a připravit si odbornou prezentaci, kde svou znalost (nejen deskripci, ale i analytické zhodnocení) prezentují ostatním studentům. Metodologii pak obhájí v následné debatě se "zástupci" ostatních tří metodologií.

 

Po absolvování úvodní hodiny budou mít studenti měsíc na přípravu svých prezentací. V průběhu přípravného měsíce budou studenti řešit dílčí úkoly a odevzdávat je průběžně vyučujícím. Všechna čtyři setkání se uskuteční v průběhu dvou týdnů (termíny viz sylabus), takže všichni studenti budou mít přibližně stejný čas na přípravu a bude se od nich očekávat, že jsou připraveni hájit svou metodologii nejen při setkání, kdy sami prezentují, ale i v ostatních třech hodinách.

 

Závěrečné šesté setkání bude věnováno shrnutí, případným dotazům studentů, a rovněž diskusi o konkrétních tématech diplomových prací jednotlivých studentů a jejich možných metodologických zpracováních. Toto setkání se uskuteční měsíc po poslední prezentaci, aby měli studenti možnost předběžně zpracovat svou diplomovou metodologii.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)

Pro zapsání zkoušky je třeba, aby se student aktivně účastnil prezentace své skupiny, participoval v rámci skupinových diskuzí, účastnil se všech seminářů (absence je tolerována pouze z důvodu nemoci či jiných závažných důvodů) a vypracoval závěrečnou písemnou práci (2000 - 2500 slov), ve které zpracuje metodologii pro svou diplomovou práci.

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. (14.08.2013)

Kurz je věnován magisterským studentům oboru mediální studia, ideálně studentům druhého ročníku, kteří již mají schválené teze diplomové práce. V případě zájmu studentů z nižších ročníků, prosíme, konzultujte vedoucí semináře.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html