SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology for Teachers II - AUS300006
Title: Psychologie pro učitele II
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2013
Semester: both
Points: 2
E-Credits: 4
Examination process:
Hours per week, examination: 1/1, C [HT]
Extent per academic year: 4 [days]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Is provided by: AUS500004
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
PhDr. David Čáp, Ph.D.
PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
Pre-requisite : AUS300004
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: KPSBIDLO (07.03.2007)
Sociálně-psychologický výcvik - sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. Výcvik nabízí cvičení k postupnému rozvíjení dílčích sociálních dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesní kompetence učitele. Sociální dovednosti se vztahují zejména k následujícím oblastem: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel -učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.
Literature - Czech
Last update: KPSBIDLO (07.03.2007)
povinné:
Karnsová,M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.

Komárková,R., Slaměník,I., Výrost,J.(eds.) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada 2001.

Kyriacou,Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996.

Mareš,J., Křivohlavý,J. Komunikace ve škole. Brno, MU 1995.

Nešpor,K. Uvolněně a s přehledem. Praha, Grada 1998.

doporučené:
Gillernová,I.a kol. Sociální dovednosti učitele. Praha, SPN 1990.

Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha, Portál 2006.

Havlínová,M.a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.

Kolář,M.: Bolest šikanování. Praha, Portál 2001.

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996.

Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU 1995.

Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.

Matějček,Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.

Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.

Rámcové vzdělávací programy

Řezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.

Satirová,V.: Kniha o rodině. Praha, Portál 1994.

Sternberg,R.J.: Úspěšná inteligence. Praha, Grada 2001.

Zelinková,O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1999.

Teaching methods - Czech
Last update: KPSBIDLO (27.09.2007)

výcvik, seminář

Requirements to the exam - Czech
Last update: KPSBIDLO (27.09.2007)

100 % aktivní účast (ve výjimečných případech tolerance 1 blok, tj. 4 vyučovací hodiny).

Syllabus - Czech
Last update: KPSBIDLO (01.10.2010)

Vyučující: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc., PhDr. Simona Horáková-Hoskovcová, PhD., PhDr. Lenka Krejčová, PhD., PhDr. Eva Šírová, PhD., PhDr. Iva Štětovská, PhD.

Obsah předmětu:
Jde o rozvíjení sociálně-psychologických profesních dovedností učitele:

Sociální dovednosti učitele a motivace pro volbu profese

Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele

Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací

Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince

Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků

Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, auntenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků

Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování

Rozvíjení tvořivosti

Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu

Interpersonální styly zvládání konfliktních situací

Zvládání zátěžových situací ve skupině

Strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině

Duševní hygiena

Entry requirements - Czech
Last update: KPSBIDLO (27.09.2007)

atestace z Úvodu do psychologie pro učitele AUS300004

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html