Correct and accurate understanding of specialized text in a foreign language is conditioned by the adequate level of mastering a certain foreign language (minimally at B2 level), but also by sensitivity towards the principles of the scientific style governing the world of science in a given language and a cultural environment.
Traditions in mother tongues and the habits acquired in the secondary schools can be very different, thus leading to writing inappropriate wording, stylistically inappropriate text types, or misleading interpretations. Logical organization of the text and expected linking of its segments together with author´s presence in the text, positioning and hedging when wording the conclusions, these are all substantially evident in English scientific texts. It is highly desirable to respect and follow these norms in one´s own writing. The lessons taken from this seminar can be used in writing elsewhere since the writing processes are the same and the norms are being quickly unified.
The course aims at students with level of English from B2 upwards. Experience with own research is welcomed.
Last update: Mgr. Ivana Mičínová (15.09.2017)
Správné a přesné porozumění odbornému textu v cizím jazyce je podmíněno nejen přiměřenou úrovní ovládání cizího jazyka (minimálně B2), ale i vnímavostí k zásadám akademického/vědeckého stylu, které panují ve světě vědy daného jazykového a kulturního prostředí. Tradice mateřského jazyka a zvyklosti osvojené na střední škole přitom mohou být odlišné, což může vést k vytváření stylisticky chybných textových útvarů a nevhodných formulací či zavádějících interpretací textu. Logická organizace textu a jeho očekávané členění, postoj autora a jeho přítomnost v textu, vyjadřování opatrnosti při formulaci závěrů jsou v anglickém odborném a vědeckém stylu výrazně patrné. Tyto normy je třeba respektovat a řídit se jimi např. při zpracování anglického abstraktu bakalářské či magisterské práce nebo v rámci doktorského studia. Poznatky z analýzy vědeckých článků lze aplikovat i v psaní v českém jazyce, protože procesy psaní probíhají identicky a normy se rychle sjednocují.
Seminář je určen pro studenty s pokročilou úrovní jazyka, od B2 výše, tj. více pokročilá úroveň. Zkušenosti s vlastním výzkumem v Bc./Mgr./PhD. práci jsou žádoucí.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Ivana Mičínová (15.09.2017)
Aims
The aim of the course is to increase understanding of the principles and guidelines in scientific writing. It helps to build specific vocabulary and grammatical issues including awareness of the norms and expectations of the reader, organization, flow, style, positioning and hedging. Attention will be paid to the structure of a text at a sentence level, paragraph level and higher units, such as text types. The content will deal with analysis of an introduction, literature review (theoretical background and underpinnings), research methodology, presentation of results and wording of discussion and conclusion. The topics will employ current findings from positive psychology, namely the journal articles elaborating the issues connected with identifying happiness and satisfaction.
Last update: Mgr. Ivana Mičínová (15.09.2017)
Cílem kurzu je zvýšit dovednosti v oblasti porozumění zásadám vědeckého stylu v angličtině. Zaměří se nejen na specifickou slovní zásobu a frekventované gramatické jevy (genitiv, členy, pasivum), ale i na normy a očekávání čtenáře, organizaci, plynulost a styl textu, přítomnost autora v textu a zaujímání postoje. Pozornost bude věnována i zásadám organizace textu na úrovni věty a odstavce. Materiálem pro práci v seminářích budou autentické vědecké články, které budeme analyzovat po stránce struktury textu, jeho organizace a slovní zásoby. Zaměříme se na analýzu úvodu, přehledové studie (teoretická východiska), popis výzkumné metodologie, prezentaci výsledků a formulaci diskuse a závěru. Tématem článků budou výzkumy týkající se štěstí a spokojenosti a vycházející z aktuálních poznatků pozitivní psychologie.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Šárka Kadlecová, Ph.D. (24.09.2017)
Students will obtain 3 credit points if the fulfill the following requirements:
1. 80% attendance, active in-class participation (preparatory reading of selected texts, composition of shorter texts)
2. Variantly:
A. Presentation of a selected theoretical text in class. Submission of a written text of approx. 500 words (1, 5 standard page).
B. Presentation of a selected methodological problem in class. Submission of a written text of approx. 500 words (1, 5 standard page).
Last update: Mgr. Ivana Mičínová (17.09.2017)
Podmínky udělení zápočtu:
1. 80% docházka do kurzu. Aktivní účast, tj. četba textů v domácí přípravě a zpracování kratších vlastních textů.
2. Variantně:
A. Zpracování výkladového textu a jeho prezentace v semináři. Odevzdání textu v rozsahu cca 500 slov (1, 5 normostrany)
B. Zpracování vybraného metodologického problému dle oborového zaměření studenta a prezentace v semináři. Odevzdání textu v rozsahu cca 500 slov (1, 5 normostrany)
Literature -
Last update: Mgr. Šárka Kadlecová, Ph.D. (24.09.2017)
Hofmann, A.H. Scientific Writing and communication. Oxford University Press, 2013. 2. vydání. ISBN 9780199947560
Wallwork, A. English for Research: Usage, Style and Grammar. Springer-Verlag New York Inc, 2012. ISBN 9781461415923
Cohen, L; Manion L.; Morrison K..Research Methods in Education. Routledge, 2011. ISBN 9780415583367