SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociology of Christianity - ARL100303
Title: Sociologie křesťanství
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2017
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (18)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (05.12.2016)
Cíem semináře je reflektovat dějinné proměny křesťanství v pohledu sociologie vědění.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (05.12.2016)

Gauchet M., Odkouzlení světa, Brno 2004

Hamplová D., Náboženství v české společnosti na prahu 3. tisíciletí, Praha 2013

Halík T., Vzýván i nevzýván, Praha 2004

Petráček T., Církev, tradice, reforma, Praha 2016

Šimsa M. (ed), Náboženství a filozofie v sekulární demokracii, Ústí n. L. 2016

Taylor Ch., A Catholic modernity?

Taylor Ch., Sekulární věk? Praha 2013 (A Secular Age?)

Vattimo G., After Christianity, New York 2002

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (05.12.2016)

Otázky a témata, která budou probírána:

1. Křesťanství se opakovaně radikálně proměňuje v měnícím se dějinně-kulturním kontextu. Tyto proměny je možné sledovat očima historika (strukturální změny institucí) nebo se zaměřit na sebereflexi křesťanství (vývoj teologie a spirituality). Sociologie vědění se pokouší spojit oba přístupy: snaží se uchopit proměny obsahu a role křesťanství v kontextu společenských a kulturních změn (podobně “kontextuální teologie”).

2. “Sociologie křesťanství” tak vybočuje z obecné “sociologie náboženství”. V této souvislosti se znovu objevuje otázka (zajímavá pro religionisty, teology i historiky kultury): Do jaké míry je křesťanství “náboženstvím”? (srovn.: debaty o “religio”, o vztahu křesťanství k židovství a pohanství v raném křesťanství; Gauchet: “křesťanství je náboženství, které vyvádí z náboženství”; Boenhoffer aj: “nenáboženské křesťanství”; Halík: “sekularizace je rozluka křesťanství a náboženství”)

3. Křesťanství zvládlo ve svých dějinách řadu “rekontextualizací”, bylo dokonce hybatelem dynamiky evropských dějin: např. myšlenku evoluce a pokroku můžeme považovat za sekulární verzi eschatologie. Proč nezvládlo “inkarnaci do moderní kultury”? (srov. Ch. Taylor: A Catholic Modernity?)

4. Vztah sekularizace a křesťanství. Je sekularizace “nechtěným dítětem křesťanství”? Rozlišení mezi “sekularizací” a “sekularismem” (Gogarten aj.) Je sekularizace odkřesťanštěním nebo “odcírkevněním”? Naplňuje sekularizace “kenotický charakter” křesťanství (Vattimo)? Je osvícenství a sekularizace (včetně náboženské situace v ČR) plodem pokusu o “třetí cestu” v křesťanství (nekonfesní křesťanství)?

5. Pokusy křesťanství najít nové místo v pozdně moderní a postmoderní kultuře - na úrovně církve (reformy církve: “modernismus”, 2. vatikánský koncil, reformy papeže Františka) i v teologii ( “anatheismus” v postmoderní teologii - Kearney a Caputo). Co přinese další postup globalizace pro budoucí podobu křesťanství?

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html