SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Foreign language pronunciation teaching - APH510090
Title: Didaktika výslovnosti cizích jazyků
Guaranteed by: Institute of Phonetics (21-FU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (14)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AFO520004
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
Interchangeability : APH510057, APH610049
Is interchangeable with: APH510057, APH610049
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. (20.06.2021)
Cílem předmětu je poskytnout studentům pohled na výuku výslovnosti založený na moderním výzkumu a praktickou oporu pro efektivní vyučování výslovnosti. Důraz je kladen na propojení empirických poznatků posledních desetiletí s výukovou praxí; kurz tak vychází z toho, že výslovnost cizího jazyka lze učit a lze se ji naučit v jakémkoli věku a že pro srozumitelnou výslovnost je nejdůležitější prozodická rovina. Pozornost je samozřejmě věnována i rovině jednotlivých hlásek. V seminářích si studenti formou praktických ukázek vyzkoušejí různé typy cvičení podporující úspěšné osvojení zvukové podoby cizího jazyka v oblasti percepce i produkce.

Kurz je určen především pro studenty oboru fonetika. Studentům jiných oborů bude zápis umožněn dle kapacity kurzu.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. (20.06.2021)

Celce-Murcia, M., Brinton, M. D. & Goodwin, J. M. (2010). Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide. Cambridge University Press. (vybrané části)

Levis, J. M. (2018). Intelligibility, oral communication, and the teaching of pronunciation. Cambridge University Press.

Derwing, T. M. & Munro, M. J. (2015). Pronunciation Fundamentals. John Benjamins Publishing Company.

Jones, T. (2016). Pronunciation in the Classroom: The Overlooked Essential. TESOL Press.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. (02.02.2023)

prezence min. 70 %, aktivní účast v seminářích, průběžná četba odborných článků, prezentace jedné aktivity, vytvoření jedné vlastní aktivity

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. (21.09.2020)

Tematické okruhy:

  1. Výslovnost v didaktice cizích jazyků
  2. Role nelingvistických faktorů v osvojování výslovnosti cizího jazyka
  3. Lingvistické vlivy na osvojování výslovnosti cizího jazyka
  4. Sociální aspekty a dimenze cizineckého přízvuku
  5. Obecné otázky výuky výslovnosti
  6. Prozodické vlastnosti
  7. Segmentální vlastnosti
  8. Integrace výuky výslovnosti do jazykové výuky
  9. Hodnocení a testování výslovnosti
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html