SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of Communicative Skills in the Language of the Chosen Area II (Romanian) - AJS5000033
Title: Rozvoj komunikačních dovedností ve studovaném areálovém jazyce II (rumunština)
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Romanian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Dr. phil. Dan Ungureanu
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Sandra Vlainić (26.02.2010)
Seminář předpokládá odpovídající znalost rumunštiny získanou v předcházejícím studiu. Výuka se soustřeďuje především
na mluvený jazyk. Cílem je, aby studenti získali komunikační dovednosti, které jim umožní vést bez potíží rozhovor či debatu
s rodilým mluvčím na jakékoli společenské, politické a kulturní téma. Ve vyjadřování studentů je sledována obsahová
přesnost, jazyková správnost a stylová vhodnost.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Sandra Vlainić (16.12.2012)

Zahraniční výměnní studenti mohou být v tomto předmětu klasifikováni dle stupnice ECTS.

International Exchange students may gain an ECTS grade in this course.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Sandra Vlainić (26.02.2010)
Základní studijní literatura:
DAN, P.: Mică enciclopedie de cultură şi civilizaţie românească. Bucureşti-Chişinău, 2003.

DOCA, G.: Converser en roumain. Paris, 1993.

HLAVÁČEK, A. (ed.): Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha, 2002.

POP, L. - MOLDOVAN, V. (eds.): Gramatica limbii române. Cluj, 1997.

Další odborná literatura:
AVRAM, M.: Probleme ale exprimării corecte. Bucureşti, 1987.

DASCĂLU JINGA, L.: Corpus de română vorbită (CORV). Eşantioane. Bucureşti, 2002.

DASCĂLU JINGA, L.: Melodia vorbirii în limba română. Bucureşti, 2001.

GUŢU ROMALO, V.: Corectitudine şi greşeală. Limba română de azi. Bucureşti, 2000.

MIHĂESCU, N.: Carte despre limba românească. Pentru o corectă şi frumoasă exprimare. Bucureşti, 1972.

MUREŞANU, I.: Capcane ale limbii româneşti. Cluj, 1998.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Sandra Vlainić (26.02.2010)

1. Komunikativní koncepce cílové kompetence: kompetence lingvistická, sociolingvistická, pragmatická, sociokulturní.

2. Rozvíjení sociokulturní kompetence poznáváním každodenního života, životních podmínek, mezilidských vztahů, společenských konvencí, rituálů, jazyka gest.

3. Společenské oblasti komunikace: osobní a rodinné vztahy, vztahy ve veřejnosti, školství a vzdělávání, profese.

4. Mluvní akty vyjadřující postoje a pocity, ovlivňování, příkazy, váhání, stížnosti apod.

5. Organizace diskurzu: zahájení, navození tématu, změna tématu, digrese, přerušení druhého mluvčího, výčet, příklad, autokorekce, emfáze, rezumování.

6. Přímá řeč a její transformace.

7. Kakofonie v rumunštině a způsoby, jak se jí vyhnout.

8. ?Dřevěný jazyk" (?limba de lemn") a jeho nové podoby.

9. Národní kuchyně. Terminologie potravin, vaření a receptů.

10. Počítače, elektronická pošta, internet. Terminologie a vazby.

11. Interaktivní diskuse o způsobu života - srovnání Česka, Rumunska a Moldavska.

12. Interaktivní diskuse o vzdělávání a studiu.

13. Interaktivní diskuse o práci a koníčcích studentů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html