SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Practice of Reader Education [2] - AIS50155
Title: Bibliopedagogika [2]
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2012
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 12
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: PhDr. Lidmila Vášová
PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Interchangeability : AIS50157
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)
Cílem předmětu je objasnění teoretických základů pedagogiky a psychologie čtenáře s důrazem na aplikaci poznatků v
knihovnické praxi.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)

Základní literatura:

1. Dombrovská, M.; Landová, H.; Tichá, L.: Informační gramotnost:teorie a praxe v ČR. Národní knihovna. 2004, n.1, p. 7-19.

2. Hartl,P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. 774 s. (vybraná hesla)

3. Chaloupka, O.: Takoví jsme my, čeští čtenáři. Praha. Adonai, 2002. 154 s..

4. Manguel, Alberto: Dějiny čtení. (Vybrané kapitoly). Brno, Host, 2007. 478 s.

5. Matějček, Z.: Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: H+H, 1995. 169 s.

6. Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press, 1993. 232 s.

7. Palán, Z.: Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Praha. Daha, 1997. 159 s.

Vášová, L: Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV nakl., 1995. 189 s.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)

1. Předmět bibliopedagogiky a bibliopsychologie

1.1 Vztah bibliopedagogiky kpedagogicko-psychologickým disciplínám.

1.2 Vztah bibliopedagogiky ksociologii (zejm.aplikace výzkumných metod)

2. Proces čtení

2.1 Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení

2.2 Čtenářské návyky

2.3 Poruchy čtení a možnosti jejich nápravy (zejm. dyslexie)

3. Osobnost čtenáře

3.1 Proces socializace a kultivace jedince

3.2 Vývoj čtenářského zájmu

3.3 Působení četby a její účinky

4. Pedagogika čtenáře

4.1 Úloha četby a knihovny ve výchově a vzdělávání

4.2 Aplikace pedagogických principů a didaktických zásad vpráci knihovníka

5. Metodika práce se čtenáři

5.1 Diferenciální hledisko vpráci se čtenáři

5.2 Individuální formy práce se čtenáři

5.3 Skupinové formy práce se čtenáři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html