SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Music Theatre and Politics - AHV120032
Title: Hudební divadlo a politika
Guaranteed by: Institute of Musicology (21-UHV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (24.09.2021)
Kurz se zaměřuje na souvislosti hudebního divadla a politiky od 19. století do současnosti. Věnuje se různým formám hudebního divadla (opera, opereta, muzikál, experimentální hudební divadlo) a různým přístupům k jejich politickému působení (nacionalismus, gender, dekolonizace, ekokritika ad.). Kurz je založen na čtení a diskusi odborných textů v angličtině, které jsou doplněny relevantními audiovizuálními příklady.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (05.10.2021)

6. října

Úvod

 

13. října

Herbert Lindberger, “On Opera and Society (Assuming a Relationship).“ In Opera and Society in Italy and France from Monteverdi to Bourdieu, edited by Victoria Johnson, Jane F. Fulcher and Thomas Ertman. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, pp. 294-311.

 

20. října

Suzanne Aspden, “Opera and National Identity.“ In The Cambridge Companion to Opera Studies, edited by Nicholas Till. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, pp. 276-297.

 

27. října

výuka odpadá

 

3. listopadu

Jane F. Fulcher, “Reinscribing, Framing, and Subverting an Operatic Icon: Debussy’s Pelléas et Mélisande. In Renegotiating French Identity: Musical Culture and Creativity in France during Vichy and the German Occupation. New York: Oxford University Press, 2018, pp. 71-124.

 

10. listopadu

Harriet Boyd-Bennett, “Introduction.” In Opera in Postwar Venice: Cultural Politics and the Avant-Garde. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, pp. 1-31.

 

17. listopadu – Státní svátek

 

24. listopadu

Sovětská opereta v Čechách

host: Vojtěch Frank 

 

1. prosince

Colleen Renihan, “Opera and/as History.” In The Operatic Archive: American Opera as History. London and New York: Routledge, 2020, pp. 22-50.

 

8. prosince

Bradley Rogers, “Introduction: Bursting Into Song and Dance.” The Song is You: Musical Theatre and the Politics of Bursting into Song and Dance. Iowa: University of Iowa Press, 2020, pp. 1-22. (Dostupné na books.google.cz)

 

15. prosince 

Beverly Diamond, “Decentering Opera: Early Twenty-First-Century Indigenous Production“. In Opera Indigene: Re/presenting First Nations adn Indigenous Cultures, edited by Pamela Karantonis and Dylan Robinson. London and New York: Routledge, 2011.

 

22. prosince 

Naomi André, “Engaged Opera”. In Black Opera: History, Power, Engagement. Urbana, Chicago, and Sprinfield: University of Illinois Press, 2018, pp. 1-26.

 

5. ledna

The Politics of Place in Music Theatre

host: Elia Moretti

 

12. ledna

Prezentace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html