SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Baroque opera - AHV110351
Title: Barokní opera
Guaranteed by: Institute of Musicology (21-UHV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (28)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (18.02.2021)
Cílem kurzu je důkladnější seznámení s několika modelovými operními díly období baroka. V přednáškách budou vždy pojednány okolnosti vzniku dané opery, její hlavní hudební, resp. hudebně-dramatické rysy a vybrané dobové (žánrové, politické atd.) souvislosti. S ohledem na dostupnost notových materiálů budou také diskutovány vybrané otázky hudebně-interpretační.
V chronologickém sledu budou pojednány vybrané opery počínaje Monteverdiho Orfeem až po Vivaldiho Zuřivého Rolanda.
Kurz je velmi silně doporučen všem studentům a studentkám 1. ročníku hudební vědy (bakalářského programu), resp. všem zájemcům o zkoušku z Přehledu dějin hudby II a samozřejmě všem, kdo se zajímají o hudbu doby baroka či operu obecně. Účast studentů z jiných oborů je vítána.
Po dobu nucené distanční výuky bude upraveno schema přednášek - audiovizuální materiály budou vybrány/poskytnuty tak, aby je bylo možno studovat soukromě.

PRVNÍ LEKCE DLE HARMONOGRAMU AK. ROKU = 18. 2. Link na zoom bude odeslán cca 15-10 minut před začátkem.

Atestace:
(1) Aktivní účast v lekcích. (2) Písemná práce pojednávající o vybraném (s vyučujícím předem konzultovaném) operním díle, strukturovaná podobně jako výklad v jednotlivých lekcí kurzu (tj. historický úvod, celková charakteristika, analýza stěžejních čísel/částí, event. otázky interpretační). Rozsah práce 5-6 NS.

Literatura:
John WHENHAM, Richard WISTREICH (ed.): The Cambridge Companion to Monteverdi, Cambridge 2011
John WHENHAM (ed.): Claudio Monteverdi, Orfeo, Cambridge 1986
Ellen ROSAND: Monteverdi's Last Operas: A Venetian Trilogy, Berkley/Los Angeles/London 2007
Frederick HAMMOND: Music and Spectacle in Baroque Rome: Barberini Patronage under Urban VIII, Yale 1994
Ellen ROSAND: Opera in Seventeenth-Century Venice, Berkley/Oxford 1991
Ellen ROSAND: Readying Cavalli’s Operas for the Stage: Manuscript, Edition, Production, Oxon/New York 2013
Curtis Alexander PRICE: Henry Purcell and the London Stage, Cambridge 1984
Peter HOLMAN: Henry Purcell, Oxford 1994
John HAJDU HEYER (ed.) Lully Studies (Cambridge Composer Studies), Cambridge 2000
Rebecca HARRIS-WARRICK: Dance and Drama in French Baroque Opera: A History (Cambridge Studies in Opera), Cambridge 2019
Donald BURROWS, The Cambridge Companion to Handel, Cambridge 1997
Winton DEAN, John Merrill KNAPP: Handel’s Operas (2 díly), London 1995, 2009
Reinhard STROHM: The Operas Of Antonio Vivaldi, I-II, Firenze 2008

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (17.02.2021)

(1) Aktivní účast v lekcích. (2) Písemná práce pojednávající o vybraném (s vyučujícím předem konzultovaném) operním díle, strukturovaná podobně jako výklad v jednotlivých lekcí kurzu (tj. historický úvod, celková charakteristika, analýza stěžejních čísel/částí, event. otázky interpretační). Rozsah práce 5-6 NS.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html