Analýza biblických textů metodou skupiny a sítě a její aplikace na 1. list Korintským
Thesis title in Czech: | Analýza biblických textů metodou skupiny a sítě a její aplikace na 1. list Korintským |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis of Biblical Texts Using the Grid-Group Method and Its Application to the First Epistle to the Corinthians |
Key words: | Mary Douglas, Skupina, Síť, Kosmologie, Natural Symbols |
English key words: | Mary Douglas, Grid, Group, Cosmology, Natural Symbols |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR) |
Supervisor: | doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.11.2010 |
Date of assignment: | 12.11.2010 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Date and time of defence: | 20.06.2011 00:00 |
Date of electronic submission: | 23.05.2011 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2011 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D. |
Guidelines |
Ve své knize Natural Symbols (1970) se britská antropoložka Mary Douglas zabývala otázkou, proč a jak jsou určité transkulturní náboženské konstanty sestavovány do různých systémů rozumění světu. Odpověď hledala v různých typech sociálních situací, v nichž jsou dané systémy představ formulovány, přičemž se je pokusila analyzovat pomocí dvou parametrů "skupiny" (míra, v jaké jsou vymezené hranice určité skupiny vůči zbytku společnosti) a "sítě" (míra předurčenosti role jednotlivce v rámci společnosti a to, nakolik je jeho klasifikační systém sdílený s ostatními nebo jimi určovaný). Tyto dva parametry pak umožňují roztřídit různé náboženské světonázory podle toho, jaké ideály v těchto dvou směrech vykreslují a jaké požadavky na jedince kladou. S touto teoretickou koncepcí konfrontuje Mary Douglas reálně existující kultury, určí nakolik jsou si z těchto dvou hledisek jejich kosmologie blízké a zkoumá, zda mají společná i společenská uspořádání, normy chování a podobně. Na jednu stranu tak umožňuje zasadit jinak osamocené kulturní prvky do celkového rámce smyslu, na druhou pak aplikace tohoto přístupu na religiózní představy otevírá mnohé možnosti nacházet souvislosti mezi náboženstvími v oblastech, kde bychom je za jiných okolností nehledali.
Mary Douglas se v rozvíjení této své metody však ve svých dalších knihách zaměřila spíše jiným směrem. Z tohoto důvodu se v této práci hodlám soustředit na aplikaci jejího přístupu v dílech jiných badatelů. Protože je tato metoda populární především mezi biblisty, rozhodla jsem se orientovat na tuto oblast. Na příkladech těch autorů, kteří pomocí metody skupiny a sítě rozebírali 1. list Korintským, se pokusím získat širší představu o možnostech a limitacích použití této metody, a o cestách, které tato aplikace otvírá pro porozumění nám časově vzdálených společností a jejich náboženských představ. |
References |
Blumhofer, Edith L., Restoring the Faith: The Assemblies of God, Pentecostalism, and American Culture, Urbana: University of Illinois Press, 1993, s. 3–5.
Bulman, Raymond F., „Paul Tillich and the Millenialist Heritage“, Theology Today 53 (1996): 464-476. Carter, T. L., Paul and the Power of Sin: Redefining ‚Beyond the Pale‘, Cambridge: Cambridge University Press, 2004. Douglas, Mary, „Cultural Bias“, in M. Douglas (ed.), In the Active Voice, London: Routledge & Kegan Paul, s. 183-254. Douglas, Mary, Natural Symbols: Explorations in Cosmology, with a new introduction, London – New York: Routledge, 1996 (19701, 19732). Douglas, Mary, Natural Symbols: Explorations in Cosmology, London – New York: Routledge, 2003 (19701). Douglas, Mary, Purity and Danger: An Analysis of Concept of Pollution and Taboo, with a new preface by the author, London – New York: Routledge, 2002 (19661). Garrett, Susan R. (rev.), „B. Malina, Christian Origins and Cultural Anthropology“, JBL 107 (1988): 532-534. Gordon, J. Dorcas, Sister or Wife?: 1 Corinthians 7 and Cultural Anthropology, Sheffield: Sheffield Academic Press, 1997. Horrell, David G. (ed.), Social-Scientific Approaches to New Testament Interpretation, Edinburgh: T&T Clark, 1999. Houston, Walter, Purity and Monotheism: Clean and Unclean Animals in Biblical Law, Sheffield: Sheffield Academic Press, 1993. Chance, John K., „The Anthropology of Honour and Shame: Culture, Values, and Practice“, Semeia 68 (1994): 139-149. Isenberg, Sheldon R. and Dennis E. Owen, „Bodies, Natural and Contrived: The Work of Mary Douglas“, Religious Studies Review 3.1 (1977): 1-17. Johnson, Richard W., Going Outside The Camp: The Sociological Function of the Levitical Critique in the Epistle to the Hebrews, Sheffield: Sheffield University Press, 2001. Kee, Howard Clark, Knowing the Truth: A Sociological Approach to New Testament Interpretation, Minneapolis: Fortress Press, 1989. Malina, Bruce J., Christian Origins and Cultural Anthropology: Practical Models for Biblical Interpretation, Atlanta: John Knox Press, 1986. Meeks, Wayne A., “‘Since then you would need to go out of the world‘: Group Boundaries in Pauline Christianity“, in T. J. Ryan (ed.), Critical History and Biblical Faith, Villanova: College Theology Society, 1979, s. 4-29. Neyrey, Jerome H., “Body Language in 1 Corinthians: The Use of Anthropological Models for Understanding Paul and His Opponents”, Semeia 35 (1986): 129-170. Neyrey, Jerome H., “Bewitched in Galatia: Paul and Cultural Anthropology,” Catholic Biblical Quarterly 50 (1988): 72–100. Pamment, Margaret, „Witch-hunt“, Theology 84 (1981): 98-106. Ramirez, Guillermo, „The Social Location of the Prophet Amos in Light of the Group/Grid Cultural Anthropological Model“, in S. B. Reid (ed.), Prophets and Paradigms: Essays in Honor of Gene M. Tucker, Sheffield: Sheffield Academic Press, 1996, s. 112-124. Sanders, Jack T., Schismatics, Sectarians, Dissidents, Deviants: The First One Hundred Years of Jewish-Christian Relations, London: SCM Press, 1993. Spickard, James V., „A Guide to Mary Douglas’s Three Versions of Grid/Group Theory“, Sociological Analysis 50.2 (1989): 151-170. Weber, Max, „‘Objectivity‘ in Social Science“, in C. Calhoun, J. Gerteis, J. Moody, S. Pfaff and I. Virk (eds.), Classical Sociological Theory, Malden: Blackwell Publishing, 2007, s. 211-217. Wire, Antoinette Clark, The Corinthian Women Prophets: A Reconstruction through Paul’s Rhetoric, Minneapolis: Fortress Press, 1990. Witherington, Ben, Conflict and Community in Corinth: A Socio-Rhetorical Commentary on 1 and 2 Corinthians, Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company amd Carlisle: The Paternoster Press, 1995. |