Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rothova věta o aritmetických posloupnostech
Thesis title in Czech: Rothova věta o aritmetických posloupnostech
Thesis title in English: Roth's theorem on arithmetic progressions
Key words: Aditivní teorie čísel, Aritmetická posloupnost, Rothova věta, Elkinova konstrukce
English key words: Additive number theory, Arithmetic progressions, Roth's theorem, Elkin's construction
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Applied Mathematics (32-KAM)
Supervisor: doc. RNDr. Martin Klazar, Dr.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.12.2010
Date of assignment: 28.03.2011
Date and time of defence: 20.06.2011 09:00
Date of electronic submission:09.06.2011
Date of submission of printed version:09.06.2011
Date of proceeded defence: 20.06.2011
Opponents: prof. RNDr. Daniel Kráľ, Ph.D., DSc.
 
 
 
Guidelines
Rothova věta říká, že pro každé c>0 existuje N, že pro n>N každá podmnožina {1, 2, ..., n}
s alespoň cn prvky obsahuje prvky a, a+d, a+2d, tj. aritmetickou posloupnost délky 3. Zájemce o tuto
práci se seznámí s (některými) důkazy Rothovy věty v literatuře, vypracuje jejich přehled
(kombinatorické versus analytické) a v ideálním případě se pokusí vymyslet ještě jednodušší důkaz či zlepšit
odhady funkce N=N(c).
References
K. F. Roth, On certain sets of integers, I, J. London Math. Soc. 28 (1953) 104-109.
J. Bourgain, On triples in arithmetic progression, Geom. Func. Anal. 9 (1999) 968-984.
R. L. Graham, J. H. Spencer, B. L. Rothschild, Ramsey Theory, Wiley, 1990.
M. Elkin, An Improved Construction of Progression-Free Sets, ArXiv:0801.4310.
T. Sanders, On Roth's theorem on progressions, arXiv:1011.0104v1, 2010.

a další
Preliminary scope of work
Vypracování přehledu důkazů Rothovy věty o aritmetických posloupnostech.
Preliminary scope of work in English
Overview of proofs of Roth's theorem on arithmetic progressions.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html