Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA)
Thesis title in Czech: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA)
Thesis title in English: Attitudes of czech students toward science subjects and their trends (Data analysis of TIMSS and PISA research)
Academic year of topic announcement: 2007/2008
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.11.2007
Date of assignment: 01.11.2007
Date and time of defence: 23.06.2008 00:00
Date of electronic submission:23.06.2008
Date of proceeded defence: 23.06.2008
Opponents: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Prostudovat publikace týkající se dotazníkových šetření výzkumů TIMSS a PISA. Seznámit se s databázemi výsledků z dotazníkových šetření a způsobem kódování jednotlivých otázek a odpovědí.

2. Z žákovských dotazníků použitých při jednotlivých šetřeních vybrat otázky týkající se postojů žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, aspirací žáků v těchto předmětech a jejich volnočasových aktivit. Z učitelských dotazníků vybrat otázky týkající se vztahu učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání.

3. V databázích vyhledat a zpracovat data k jednotlivým otázkám formou tabulek s relativními a absolutními četnostmi, popř. formou grafů.

4. Na základě analýzy získaných dat zjistit, jaké jsou postoje českých žáků k přírodovědným předmětům v testovaných věkových kategoriích a jak se vyvíjejí v čase. Dále zjistit postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání.

References
[1] STRAKOVÁ, J., PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 4. ročníků. Praha, VÚP, 1997.
[2] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků. Praha, VÚP, 1996.
[3] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Podmínky a průběh výuky v 8. ročníku. Praha, ÚIV, 1997.
[4] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS. Praha, ÚIV, 2001.
[5] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha, VÚP, 1998.
[6] STRAKOVÁ, J., KAŠPÁRKOVÁ, L.: Matematická a přírodovědná gramotnost v Třetím mezinárodním výzkumu matematického a přírodovědného vzdělávání. Praha, ÚIV, 1999.
[7] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005.
[8] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002.
[9] Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy a Framework for PISA 2006. OECD 2006
[10] TIMSS 1999 International Science Report. USA , ISC Boston College 2000.
[11] Science Achievement in the Primary School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1997.
[12] Science Achievement in the Middle School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1996.
[13] Mathematics and Science Achievement in the Final Year of Secondary School (TIMSS). USA , ISC Boston College 1998.
[14]Manual for the PISA 2000 Database. OECD 2002
[15] PISA 2003 Data Analysis Manual. OECD 2005
Preliminary scope of work
Na základě analýzy dat získaných v rámci dotazníkových šetření výzkumů TIMSS a PISA bude zpracován přehled postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice a jejich časový vývoj. Zjišťovány budou rovněž postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolaní.
Preliminary scope of work in English
On the basis of questionnaries data analysis of TIMSS and PISA research there will be made a summary of czech students attitudes toward science subjects, especially physics, and their trends. Science teachers attitudes toward their job will be identified too.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html