Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza slohových prací v žánru pohádky: vyjadřování časových vztahů
Thesis title in Czech: Analýza slohových prací v žánru pohádky: vyjadřování časových vztahů
Thesis title in English: Analysis of written compositions in the genre of fairytail: time expressions
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Hana Dufková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 06.03.2024
Date of assignment: 12.03.2024
Administrator's approval: approved
Submitted/finalized: no
Opponents: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zkoumat prostředky vyjadřující čas a časovou posloupnost, a to jako prostředek budování textové soudržnosti a kompoziční návaznosti, ve školních slohových pracích, jejichž obsahem je zadané (pře)vyprávění pohádky.
Studentka zadá ve své učitelské praxi svým studujícím z 1. ročníku SŠ slohovou práci na jednotné téma, a to vyprávění vybrané známé pohádky (bez přípravy). K pracím získá souhlasy s jejich použitím od zákonných zástupců studujících. V diplomové práci bude vycházet z maximálního počtu prací podle získaných souhlasů.
Studentka práce převede do elektronické podoby při zachování relevantních vlastností psaného textu, tedy včetně odchylek gramatických, pravopisných. Způsob převodu textů zvolí podle vlastního uvážení, buď využije nástroj automatického převodu textu s následnou korekcí, nebo texty přepíše sama. Vybranou metodu zdůvodní. Výsledkem bude neanotovaný korpus slohových prací s možným pozdějším využitím pro další práci.
Ve výchozích částech práce budou představeny relevantní koncepty spojené s výstavbou textu z hlediska soudržnosti a časového rámce. Popíše funkci časové návaznosti v celkové výstavbě textu vyprávění (pohádky), a to na základě mluvnic, vybraných učebních materiálů a odborné literatury (včetně zohlednění dokument tzv. Katalogu požadavků společné části maturitní zkoušky, Písemná práce, bod 2.3: „uplatňuje zásady syntaktické a kompoziční výstavby textu“).
U získaných slohových prací bude studentka na základě všech předchozích kroků analyzovat prostředky vyjádření času. Zaměří se na časovou posloupnost: vyhledá adverbiální vyjádření času a zohlední i jiné prostředky vyjadřující čas, např. časová určení ve jmenné pozici, pravidelnosti a odchylky kategorie času a vidu u použitých sloves (jednotnost času, čas relativní, čas v přímé řeči). Vyskytující se adverbiální prostředky vyjadřující čas zhodnotí vzhledem k frekvenci v korpusových materiálech (návrh korpusu pro frekvenční analýzu: syn_v12). Cílem je prozkoumat, jestli studující využívají pro vyjádření času slovesné tvary nebo (také) explicitní prostředky vyjádření času, a pokud ano, které to jsou a jak jsou tyto prostředky běžné v úzu nebo specifické pro daný materiál (pře)vyprávění pohádky.
Z výsledků studentka vyvodí shrnující popis zkoumaného materiálu. K výslednému popisu připojí návrh kritéria, jak v písemných pracích v žánru pohádky, respektive přeneseného vyprávění hodnotit výstavbu časového rámce a užívání prostředků pro vyjadřování času. Může připojit další didaktické postřehy (např. co by bylo dobré se studujícími probírat, v čem může být posilování časového rámce v psaném textu prospěšné).

2.3 uplatňuje zásady syntaktické a kompoziční výstavby textu
● ovládá zásady výstavby větných celků;
● respektuje formální prostředky textové návaznosti;
● uplatňuje znalost kompozičních principů při tvorbě textu;
● vytvoří myšlenkově ucelený, strukturovaný a koherentní text.
References
ČECHOVÁ, Marie (2003): Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: Nakladatelství ISV, 342 str., ISBN: 80-86642-00-3.
ČECHOVÁ, Marie (1998): Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 226 s. ISBN 8085866323.
KOLÁŘOVÁ, Ivana (2013): Textová soudržnost. In ŠTÍCHA, F. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013. s. 905–917. Mimo: humanitní vědy. ISBN 978-80-200-2205-9.
KOUTOVÁ, Marta (2021): Užití slovesného času ve vedlejších větách obsahových. Naše řeč, r. 104, č. 2, s. 100–116.
KYNCL, Jaroslav (2000): Některé poznámky k sémantice vyjadřování času v češtině Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. A, řada jazykovědná. 49, A48, s. 61–72.
NÁHLÍKOVÁ, Anežka (2015): Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek). Didaktické studie, 7, č. 2, s. 116–135.
PANEVOVÁ, Jarmila & Sgall, Petr (1971): Relativní čas. Slovo a slovesnost, ročník 32, číslo 2, s. 140–148.
PETERKA, J 2007): Teorie literatury pro učitele Jíloviště: Mercury Music & Entertainment. ISBN 978-80-239-9284-7.
SIROVÁTKA, Oldřich (1998): Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. v Brně: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 183 s. ISBN 8085010062.
TOMÁŠKOVÁ, Renáta (1999): Dramatický dialog z hlediska textové koheze a koherence. Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta, Ostrava.
VAŘEJKOVÁ, Věra (1998). Česká autorská pohádka. Brno: Cerm, 16 s. ISBN 8072040928.
VOJTÍŠEK, Ondřej (2018): Možnosti interpretace „autorské pohádky“ ve středoškolské výuce. Diplomová práce, Ústav české literatury a komparatistiky FF UK.
Zíková, Magdalena (2018): Anaforická funkce výrazu ten v gramatikalizační perspektivě. Studie z aplikované lingvistiky, dostupné z https://www.academia.edu/69374542/Anaforick%C3%A1_funkce_v%C3%BDrazu_ten_v_gramatikaliza%C4%8Dn%C3%AD_perspektiv%C4%9B.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html