Mediální expanze Dejvického divadla
Thesis title in Czech: | Mediální expanze Dejvického divadla |
---|---|
Thesis title in English: | The Media Expansion of the Dejvice Theatre |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.02.2024 |
Date of assignment: | 29.02.2024 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 29.02.2024 |
Submitted/finalized: | no |
Guidelines |
V současnosti není zcela běžné, aby české divadlo zanechávalo výraznou stopu i na poli filmu či televize. Ojedinělou pozici si v tomto směru vydobylo Dejvické divadlo, které patří k divácky nejžádanějším scénám v Praze. Ve své diplomové práci bych se rád zaměřil na tento unikátní příklad současné expanze divadelního fenoménu do oblasti audiovize. Nahlédneme-li do minulosti, najdeme srovnatelné tendence u několika kultovních divadel. Část práce bych tak věnoval právě tomuto historickému průzkumu pronikání divadla do filmu a televize a zaměřil se na konkrétní příklady, jakými bylo například Osvobozené divadlo, Studio Ypsilon, Divadlo Járy Cimrmana či divadlo Sklep. Nejde mi však o pouhé historické shrnutí a kontext, ale o pátrání po výrazné linii v českém kulturním prostředí, které tyto tendence divadel vytváří. V případě samotného Dejvického divadla pak nacházím dva výrazné aspekty, na které bych se rád zaměřil. Jedním z nich je tvorba režiséra, scenáristy a dramatika Petra Zelenky, jenž si své autorské hry přenesl sám do filmových a televizních podob či se pokusil na poli obou médií uchopit Dostojevského Bratry Karamazovi. Druhým aspektem je pak pohled na Dejvické divadlo jako na celek – skupinu lidí utvářející výraznou „značku“ se kterou se v posledních deseti letech začalo výrazně pracovat v televizní dramatické tvorbě. Nejvýraznějším titulem je v tomto ohledu mystifikační komediální seriál České televize Zkáza Dejvického divadla (2019), který představuje specifickou kapitolu, jak ve vytváření mediálního obrazu divadla, tak v přístupu ke komediálnímu žánru. |
References |
DOSTOJEVSKIJ, Fjodor, Michajlovič, Bratři Karamazovi. Praha: Odeon 2013. HUTCHEON, Linda, Theory of Adaptation. Abington: Routledge 2006. (Překlad: Simona Nyitrayová, Teória adaptácie. Brno: JAMU 2012). JUNGMANNOVÁ, Lenka, Příběhy obyčejných šílenství. Praha: Akropolis 2015. LOWE, Victoria, Adapting Performance Between Stage and Screen. Bristol: Intellect Books 2021. MAJER, Radovan, Aplikace prvků divadelní stylizace ve filmu na základě tvorby Petra Zelenky. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací 2020. NAREMORE, James, Acting in the Cinema. Berkeley and Los Angelse: University of California Press 1988. PETRŮ, Eduard, et al., Film a divadlo. Olomouc: Krajský pedagogický ústav v Olomouci: Okresní kulturní středisko v Olomouci; Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě: Krajský filmový podnik v Ostravě 1990. PROCHÁZKA, Jiří, Marketingová komunikace Dejvického divadla v letech 2010-2020. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relations 2021. SONTAG, Susan, Film and theatre. The Tulane Drama 11, 1966, č. 1, s. 24-37. ZELENKA, Petr, Obyčejná šílenství. Praha: Akropolis 2014. |