Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Marc Orlando a jeho přínos pro výzkum tlumočení
Thesis title in Czech: Marc Orlando a jeho přínos pro výzkum tlumočení
Thesis title in English: Marc Orlando and his Contribution to Interpreting Research
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Translation Studies (21-UTRL)
Supervisor: prof. PhDr. Ivana Čeňková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.02.2024
Date of assignment: 19.02.2024
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 19.02.2024
Submitted/finalized: no
Guidelines
Diplomová práce s názvem Marc Orlando a jeho přínos pro výzkum tlumočení bude deskriptivní teoretickou studií zabývající se osobností a dílem Marca Orlanda, francouzsko-australského konferenčního tlumočníka, překladatele, badatele, profesora a ředitele programu Překladatelství a tlumočnictví na Macquarie University v Sydney. Práce bude zahrnovat autorovu biografii a analýzu jeho prací a přínosu v jednotlivých oblastech výzkumu tlumočení, na které se zaměřuje. Patří mezi ně například využití nových technologií v tlumočení, propojování praxe, výzkumu a odborné přípravy tlumočníků a překladatelů či vývoj a současný stav konferenčního tlumočení v Austrálii. Autorův výzkum v těchto oblastech bude rovněž uveden do širších souvislostí.
References
ORLANDO, Marc. 2010. Digital pen technology and consecutive interpreting: Another dimension in notetaking training and assessment. In: The Interpreters' newsletter, 15, s. 71–86. ISSN 1591-4127. Dostupné z:http://hdl.handle.net/10077/4750.
ORLANDO, Marc. 2012. Training of professional translators in Australia: process-oriented and product-oriented evaluation approaches. In: HUBSCHER-DAVIDSON, S. & BORODO, M. (Eds.), Global trends in translator and interpreter training: mediation and culture, s. 197–216. Londýn: Continuum International Publishing Group. ISBN: 9781441127464.
ORLANDO, Marc. 2014. A study on the amenability of digital pen technology in a hybrid mode of interpreting: Consec-simul with notes. In: The international journal of translation and interpreting research, 6:2, s. 39–54. Dostupné z:https://doi.org/10.12807/ti.106202.2014.a03.
ORLANDO, Marc. 2015. Implementing digital pen technology in the consecutive interpreting classroom. In: ANDRES, D. & BEHR, M. (eds.), To know how to suggest... approaches to teaching conference interpreting. Berlín: Frank & Timme, s. 171-199. ISBN 9783732998814. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/343523090_Implementing_digital_pen_
technology_in_the_consecutive_interpreting_classroom.
ORLANDO, Marc. 2016. Training 21st century translators and interpreters: at the crossroads of practice, research and pedagogy. Berlín: Frank & Timme. ISBN 9783732997688.
ORLANDO, Marc. 2019. Training and educating interpreter and translator trainers as practitioners-researchers-teachers. In: The interpreter and translator trainer, 13:3, s. 216–232. Dostupné z:https://doi.org/10.1080/1750399X.2019.1656407.
ORLANDO, Marc; HLAVAC, Jim. 2020. Simultaneous-consecutive in interpreter training and interpreting practice: use and perceptions of a hybrid mode. In: The Interpreters' newsletter, 25, s. 1–17. ISSN 2421-714X. Dostupné z:http://hdl.handle.net/10077/31234.
ORLANDO, Marc; GERBER, Leah. 2021. The impact of globalization on translator and interpreter education. In: BIELSA, E. & KAPSASKIS, D. (eds.), The Routledge handbook of translation and globalization, s. 202–215. Londýn, New York: Routledge, Taylor and Francis Group. Dostupné z:https://doi.org/10.4324/9781003121848-17.
ORLANDO, Marc. 2022. Conference interpreting in Australia. In: ALBL-MIKASA, M., & TISELIUS, E. (Eds.), The Routledge handbook of conference interpreting, s. 169–181. Londýn, New York: Routledge, Taylor and Francis Group. Dostupné z:https://doi.org/10.4324/9780429297878-18.
Další relevantní literatura bude zadávána v průběhu přípravy diplomové práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html