Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Smysl života a smrti u seniorů po ztrátě potomka
Thesis title in Czech: Smysl života a smrti u seniorů po ztrátě potomka
Thesis title in English: Meaning of life and death in older adults following the loss of an offspring
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Ing. Eva Dubovská
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.11.2023
Date of assignment: 02.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2023
Submitted/finalized: no
Advisors: Mgr. Karolína Vlčková, Ph.D.
Guidelines
Stáří je dleEriksona(2015) obdobím bilancování prožitého života a hledání životní smysluplnosti. V tomto věku je člověk také více konfrontován se svou vlastní smrtelností a čelí výzvě přijmout sám sebe, svůj prožitý život i svou vlastní konečnost (Erikson, 2015). Dle literárního přehledu (Hupkenset al.,2018) jsou hlavním smyslem života starých jedinců mezilidské vztahy a někteří autoři také zastávají názor, že při nalezení smyslu života se jedinci lépe přijímá vlastní smrtelnost (např. Ondrušová, 2011).

Určité bilancování, uvědomování si možností života a smrti a pobídnutí k přeorganizování postoje k životu může být kdykoli v průběhu života podníceno také ztrátou blízkého člověka (Yalom, 2008), přičemž jako jedna z nejtěžších ztrát se ukazuje smrt vlastního dítěte (Boyrazet al.,,2015; Špatenková, 2012). Taková událost představuje velký zásah do života pozůstalých rodičů a může u nich podněcovat otevření existenciálních otázek zabývajících se smyslem života i smrti (Špatenková, 2012;Wheeler, 2001).

Informace o tom, kde staří lidé, kteří prožili ztrátu vlastního dítěte, hledají smysl svého života a jaký mají pohled na smrt a vlastní smrtelnost jsou však omezené. Dostupná literatura se zatím příliš nezabývá tím, jak se prožívání mění s blížícím se koncem života samotných pozůstalých a jak zkušenost ztráty dítěte může jejich prožívání ovlivnit. Cílem této diplomové práce je tedy porozumět prožívání seniorů, kteří v průběhu života přišli o potomka, z perspektivy životní smysluplnosti.

Teoretická částpráce přiblíží vybraná existenciální témata v souvislosti se stářím a úmrtím vlastního dítěte.Zaměří se na potřebu určitého bilancování ve stáří, nalézání smyslu života, na postoj ke smrti a na prožitek ztráty dítěte. Vyjmenovaná témata budou jednotlivě představena a následně dána do vzájemných souvislostí.Teoretická částprácenastínísoučasný stav poznání v oblasti této problematiky.

V návaznosti na tyto poznatky představívýzkumná část prácekvalitativní výzkum zaměřený na otázku, jaká jsou specifika vnímání životní smysluplnosti a vlastní smrtelnosti u seniorů, kteří v průběhu svého života ztratili potomka.Základem pro tento výzkum budou hloubkové polostrukturované rozhovory s 3 až 6 seniory, ve věku 60 a více let, se zkušeností ztráty potomka. Pro zařazení participantů do výzkumu bude použita metoda záměrného výběru.Výsledkyvýzkumubudounáslednězpracovány pomocí interpretativní fenomenologické analýzy,která se zaměřuje na porozumění zkušenosti člověka a na to, jaký význam své prožité zkušenosti přisuzuje (Řiháčeket al., 2013)

Výsledky této studie přispějí k hlubšímu porozumění prožívání ztráty dítěte a k porozumění možné souvislosti této zkušenosti se změnou vnímání životní smysluplnosti a vlastní smrtelnosti upozůstalýchseniorů.
References
Boyraz, G., Horne, S. G., &WaitsJ. B. (2015).AcceptingDeathas PartofLife:MeaninginLifeas aMeansforDealingWithLossAmongBereavedIndividuals,DeathStudies,39(1), 1-11.https://doi.org/10.1080/07481187.2013.878767

Erikson, E. H. (2015).Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Portál.

Frankl, V. E. (2006).Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy.Cesta.

Gerrish, N. J., & Bailey, S. (2020).MaternalGrief: AQualitativeInvestigationofMothers’Responsestothe DeathofaChildFromCancer.OMEGA:JournalofDeathandDying,81(2), 197-241. https://doi.org/10.1177/0030222818762190

Hupkens, S.,Machielse, A.,Goumans, M., &Derkx, P. (2018).Meaninginlifeofolderpersons: Anintegrativeliteraturereview.NursingEthics. 25(8), 973-991.https://doi.org/10.1177/0969733016680122

Křivohlavý, J. (2006).Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života.Grada.

Kübler-Ross, E. (1993).O smrti a umírání.Arica.

Lichtenthal, W. G.,Currier, J. M.,Neimeyer, R. A., &Keesee, N. J. (2010).SenseandSignificance: AMixedMethodsExaminationofMeaningMakingAftertheLossofOne'sChild.JournalofClinicalpsychology.66(7), 791-812.https://doi.org/10.1002/jclp.20700

Miovský, M. (2006).Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.Grada.

Ondrušová, J. (2011).Stáří a smysl života.Karolinum.

Pietkiewicz, I., & Smith, J. A. (2014). Apracticalguidetousinginterpretativephenomenologicalanalysisinqualitativeresearchpsychology.PsychologicalJournal,20(1), 7-14.

Price, J., Jordan, J., Prior, L., &Parkes, J. (2011).Livingthroughtthedeathofachild: Aqualitativestudyofbereavedparents’experiences.InternationalJournalofNursingStudies.48(11), 1384-1392.https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2011.05.006

Řiháček, T., Čermák, I.,Hytych. R. a kol. (2013).Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy.Masarykova univerzita.

Špatenková, N. (2012).Poradenství pro pozůstalé: Principy, proces, metody. Grada.

Špatenková, N. (2014).O posledních věcech člověka: Vybrané kapitoly z thanatologie.Galén.

Tjernberg, J., & Bökberg, C. (2020). Olderpersons’thoughtsaboutdeathanddyingandtheirexperiencesofcare in end-of-life: aqualitativestudy.BMCNurs,19(123), 1-10.https://doi.org/10.1186/s12912-020-00514-x

Wheeler, I. (2001).Parentalbereavement:Thecrisisofmeaning.DeathStudies,25(1), 51-66.https://doi.org/10.1080/07481180126147

Yalom, I. D. (2006).Existenciální psychoterapie.Portál.

Yalom, I. D. (2008).Pohled do slunce: o překonávání strachu ze smrti.Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html