Hmyz ve výtvarné kultuře 15. a 16. století se zaměřením na dílo Jorise Hoefnagela
Thesis title in Czech: | Hmyz ve výtvarné kultuře 15. a 16. století se zaměřením na dílo Jorise Hoefnagela |
---|---|
Thesis title in English: | Insects in the visual culture of the 15th and 16th centuries with a focus on the work of Joris Hoefnagel |
Key words: | Joris Hoefnegel, Archetypa stvdiaqve patris GeorgiI Hoefnagelii, hmyz, ikonografie, 15. a 16. století |
English key words: | Joris Hoefnegel, Archetypa stvdiaqve patris Georgii Hoefnagelii, insects, iconography, 15th, and 16th centuries |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.08.2023 |
Date of assignment: | 11.09.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 12.09.2023 |
Guidelines |
Úvod
Přehled literatury 1. Stručná charakteristika hmyzu 2. Estetika hmyzu 3. Vztah k hmyzu v antice a ve středověku 3.1 Základní prameny 3.2 Středověké bestiáře 4. Vztah k hmyzu v renesanci 4.1. Vyobrazení hmyzu v manýrismu 4.2. Vědecká literatura 5. Dvůr Rudolfa II. 5.1. Joris Hoefnagel 5.1.1 Archetypa stvdiaqve patris GeorgiI Hoefnagelii 6. Symbolika hmyzu 7. Archetypa jako emblematické dílo 8. Závěr 9. Obrazová příloha 10. Seznam vyobrazení 11. Přehled literatury |
References |
BASS, Marisa: Insect Artifice. Nature and Art in the Dutch Revolt, Princeton, New Jersey, 2019
BOEHRER, Bruce: Introduction: The Animal Renaissance, in: A Cultural History of Animals in the Renaissance, Oxford, 2007 COHEN, Simona, Animals as disguised symbols in Renaissance art, Brill, 2008 CUWILBERG-SCHUURMAN, Thea Vignau: Joris and Jacob Hoefnagel: art and science around 1600 FUČÍKOVÁ, Eliška Rudolf II. a Praha: císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy, Praha, 1997 FUČÍKOVÁ, Eliška: Malířství a sochařství na dvoře Rudolfa II. v Praze. In: Dějiny českého výtvarného umění II/1 (J. Dvorský, ed.), Praha, 1989 FULTON, John F.: the Great Medical Bibliographers: A Study in Humanism, Pennsylvania, 1951 HANKINS, J. Renesancňí filosofie, Oikoymenh, 2021 HENDRIX, Lee: Nature illuminated: flora and fauna from the court of the Emperor Rudolf II, Los Angeles 1997 HIERONYMUS, Cock: the Renaissance in print / Joris Van Grieken, Ger Luijten, Jan Van der Stock. CHOBOT, Karel: Dějiny hmyzu v obrazech, Praha, 2010 KAUFMANN DACOSTA, Thomas: Court, Cloister, and City The Art and Culture of Central Europe, 1450-1800, New York 1955 KAUFMANN DACOSTA, Thomas: The School of Prague: Painting at the Court of Rudolf II, Chicago, 1948-1988, New York NERI, JANICE, The Insect and the Image: Visualizing Nature in Early Modern Europe, 1500-1700 OGILVIE, Brian W. The science of describing: natural history in Renaissance Europe Orlandi, Sibylle, Rahbé, Yvan; Keller-Rahbé, Edwige, Insects as interactants in artists’ minds: Symbols and anti-symbols OSOLSOBĚ, Jana, Physiologus: raně křesťanská zvířecí symbolika, Brno, 2018 RÁDL, Emanuel. Dějiny biologických teorií novověku. Díl I., Od renesance na práh 19. století, Praha, 2006 REIDL-DORN, Christa. Wissenschaft und Fabelwesen Ein kritischer Versuch über Conrad Gessner und Ulisse Aldrovandi ROSE, Edward: Blake's Human Insect: Symbol, Theory, and Design, Texas Studies in Literature and Language , Summer 1968, Vol. 10, No. 2 (Summer 1968), ŠEDINOVÁ, Hana, ROYT, Jan, Slovník symbolů, Praha, 1998 VIGNAU-SCHUURMAN, Wilberg: Emblematischen Elemente im Werke Joris Hoefnagels, Leiden, 1969 VOIT, Petr. Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, II. DÍL WILBERG-SCHUURMAN, Thea Vignau: Archetypa studiaque patris Georgii Hoefnagelii 1592: Natur, Dichtung und Wissenschaft in der Kunst um 1600 = nature, poetry and science in art around 1600 / Thea Vignau-Wilberg; [Übers.] Michael Robertson. München: Staatliche graphische Sammlung, 1994 |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se zaměří na zobrazení hmyzu u vlámského malíře a grafika Jorise Hoefnagela, který mimo jiné od roku 1590 působil jako miniaturista na dvoře Rudolfa II. a byl jedním z prvních, kdo se tímto tématem zabýval systematicky. Práce se zaměří konkrétně na jeho dílo Archetypa stvdiaqve patris GeorgiI Hoefnagelii, které vyšlo poprvé v roce 1592 ve Frankfurtu nad Mohanem. Budu si klást otázky, jaký má dílo symbolický či filosofický význam a do jaké míry jde spíše o vědecký deník. Jádru práce budou předcházet kapitoly, které zasadí toto dílo do historického a kulturního kontextu. Krátce pojednají o významu hmyzu v antických pramenech (Aristoteles, Plinus) a v pramenech středověku (Phisiologus, Isidor ze Sevilly) s tím, že budou uvedeny příklady tehdejšího vyobrazení a vysvětlením jejich ikonografie. Dále se budu snažit zachytit chápání hmyzu ve výtvarné kultuře 15. a 16. století obecně, což poslouží jako širší základ pro výklad Hoefnagelova díla. |
Preliminary scope of work in English |
The bachelor thesis will focus on the depiction of insects by the Flemish painter and graphic artist Joris Hoefnagel, who, among other things, worked as a miniaturist at the court of Rudolf II from 1590 and was one of the first to deal with this topic systematically. This thesis will focus specifically on his work Archetypa stvdiaqve patris GeorgiI Hoefnagelii, which was first published in Frankfurt am Main in 1592. I will ask questions about the symbolic or philosophical significance of the work and to what extent it is more of a scientific diary. The core of the thesis will be preceded by chapters that place the work in its historical and cultural context. They will briefly discuss the meaning of insects in ancient sources (Aristotle, Pliny) and in medieval sources (Phisiologus, Isidore of Seville), giving examples of contemporary depictions and explaining their iconography. Furthermore, I will attempt to capture the understanding of insects in 15th and 16th century artistic culture in general, which will serve as a broader basis for the interpretation of Hoefnagel's work. |