Podpora nadání v přírodovědné oblasti u dětí mladšího školního věku
Thesis title in Czech: | Podpora nadání v přírodovědné oblasti u dětí mladšího školního věku |
---|---|
Thesis title in English: | Support of giftedness in science in primary school children |
Key words: | nadání|konstrukt nadání|nadané dítě|identifikace nadání|výzkum nadání|talent|schopnost|potenciál|motivace|rozvoj|vzdělávání|tvorba úloh|školní zkušenosti|pedagogická nominace|predikce |
English key words: | giftedness|giftedness construct|gifted child|giftedness identification|giftedness research|talent|ability|potential|motivation|development|education|task creation|school experience|pedagogical nomination|prediction |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.07.2021 |
Date of assignment: | 28.07.2021 |
Confirmed by Study dept. on: | 15.09.2021 |
Guidelines |
1. Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce a stávající situace v oblasti nominace, identifikace a podpory nadání u školních dětí v ČR.
2. Analyzovat praktické zkušenosti s podporou a vyhledáváním dětí mladšího školního věku, které vykazují nadání v přírodovědných oblastech, na běžné základní škole v ČR. 3. Navrhnout aktivity pro děti vykazující nadání v přírodovědné oblasti a programy pro podporu učitelů takových dětí ve školní i v mimoškolní praxi. 4. Sledovat, popsat a vyhodnotit vývoj vybraných dětí podpořených navrhovanými aktivitami. 5. Prezentovat průběžné a finální výsledky na českých i mezinárodních konferencích o vzdělávání a zpřístupnit je pedagogické veřejnosti. |
References |
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. Praha: Portál. Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada. Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál. Dočkal, V. (2001). Optimalizace výuky nadaných dětí. Brno: MU. Hříbková, L. (2007). Základní témata problematiky nadaných. Praha: UJAK. Machů, E. (2006). Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: MU. Portešová, Š. (2003). Některé teoretické koncepce talentu a nadání. Annales Psychologici, LI, č. 7, s. 41 – 54. Sternberg, R. J., Davidson, J. E. (2005). Conceptions of Giftedness. New York: Cambridge University Press. Svět nadání. Časopis o nadání a nadaných. Praha: NIDV (NPI). Mőnks, F. J., Katzko, M. W., Boxtel, H. W. (Eds.) (1991). Education of the Gifted in Europe: Theoretical and Research Issues. Amsterdam: Swets & Zeitlinger, s. 157 – 161. a další práce a studie |
Preliminary scope of work |
Práce si klade za cíl přispět ke zlepšení koncepce podpory nadání v našich školách a ke vzájemnému přiblížení akademických poznatků v této oblasti s praktickými zkušenostmi a reálnými aktivitami. Zaměří se na možné způsoby vyhledávání nadání v přírodovědné oblasti u mladších školních dětí a na to, jakým způsobem děti s přírodovědným nadáním podpořit. Stěžejní částí práce budou praktické aktivity, jejichž cílem bude přispět k celkovému pochopení a uchopení tématu podpory nadání u mladších školních dětí v naší zemi. Tvorba těchto aktivit bude podložena a podpořena rešerší a výzkumem. |