Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podpora nadání v přírodovědné oblasti u dětí mladšího školního věku
Thesis title in Czech: Podpora nadání v přírodovědné oblasti u dětí mladšího školního věku
Thesis title in English: Support of giftedness in science in primary school children
Key words: nadání|konstrukt nadání|nadané dítě|identifikace nadání|výzkum nadání|talent|schopnost|potenciál|motivace|rozvoj|vzdělávání|tvorba úloh|školní zkušenosti|pedagogická nominace|predikce
English key words: giftedness|giftedness construct|gifted child|giftedness identification|giftedness research|talent|ability|potential|motivation|development|education|task creation|school experience|pedagogical nomination|prediction
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.07.2021
Date of assignment: 28.07.2021
Confirmed by Study dept. on: 15.09.2021
Guidelines
1. Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce a stávající situace v oblasti nominace, identifikace a podpory nadání u školních dětí v ČR.
2. Analyzovat praktické zkušenosti s podporou a vyhledáváním dětí mladšího školního věku, které vykazují nadání v přírodovědných oblastech, na běžné základní škole v ČR.
3. Navrhnout aktivity pro děti vykazující nadání v přírodovědné oblasti a programy pro podporu učitelů takových dětí ve školní i v mimoškolní praxi.
4. Sledovat, popsat a vyhodnotit vývoj vybraných dětí podpořených navrhovanými aktivitami.
5. Prezentovat průběžné a finální výsledky na českých i mezinárodních konferencích o vzdělávání a zpřístupnit je pedagogické veřejnosti.
References
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. Praha: Portál.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.
Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.
Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál.
Dočkal, V. (2001). Optimalizace výuky nadaných dětí. Brno: MU.
Hříbková, L. (2007). Základní témata problematiky nadaných. Praha: UJAK.
Machů, E. (2006). Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: MU.
Portešová, Š. (2003). Některé teoretické koncepce talentu a nadání. Annales Psychologici, LI, č. 7, s. 41 – 54.
Sternberg, R. J., Davidson, J. E. (2005). Conceptions of Giftedness. New York: Cambridge University Press.
Svět nadání. Časopis o nadání a nadaných. Praha: NIDV (NPI).
Mőnks, F. J., Katzko, M. W., Boxtel, H. W. (Eds.) (1991). Education of the Gifted in Europe: Theoretical and Research Issues. Amsterdam: Swets & Zeitlinger, s. 157 – 161.
a další práce a studie
Preliminary scope of work
Práce si klade za cíl přispět ke zlepšení koncepce podpory nadání v našich školách a ke vzájemnému přiblížení akademických poznatků v této oblasti s praktickými zkušenostmi a reálnými aktivitami. Zaměří se na možné způsoby vyhledávání nadání v přírodovědné oblasti u mladších školních dětí a na to, jakým způsobem děti s přírodovědným nadáním podpořit. Stěžejní částí práce budou praktické aktivity, jejichž cílem bude přispět k celkovému pochopení a uchopení tématu podpory nadání u mladších školních dětí v naší zemi. Tvorba těchto aktivit bude podložena a podpořena rešerší a výzkumem.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html