Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Supervize jako nástroj podpory a rozvoje zaměstnanců základních škol
Thesis title in Czech: Supervize jako nástroj podpory a rozvoje zaměstnanců základních škol
Thesis title in English: Supervision as a Tool for Support and Development of Primary School Employees
Key words: supervize|supervize ve škole|supervize zaměstnanců základních škol|implementace supervize|přínosy a limity supervize|motivace a bariéry využívání supervize|supervizor|základní škola
English key words: supervision|supervision in school|supervision of primary school employees|the process of implementing supervision|benefits and limits of supervision|motivations and barriers to the use of supervision|supervisor|primary school
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.12.2023
Date of assignment: 07.12.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 08.12.2023
Date of electronic submission:09.05.2024
Submitted/finalized: committed by student
Guidelines
Diplomová práce bude pojednávat o supervizi jako nástroji podpory a rozvoje zaměstnanců základních škol. Práce se bude zabývat především zaváděním služby supervize a jejím využíváním na základních školách, přičemž pro účely práce bude supervize chápána jako setkání jednotlivců či skupiny zaměstnanců školy s externím supervizorem. Cílem práce bude analyzovat proces implementace služby supervize a zkoumat různé možnosti a formy jejího využití u zaměstnanců základních škol. Práce představí službu supervize a možnosti jejího využívání, přiblíží proces zavádění a využívání služby supervize a porovná její využití u zaměstnanců základních škol a u pracovníků v jiných profesích. Popsány budou další nástroje podpory a rozvoje zaměstnanců základních škol. Součástí práce bude kvalitativní empirické šetření, jehož cílem bude analyzovat zkušenosti s implementací a využíváním supervize na základních školách v Praze a Středočeském kraji z pohledu vedoucích pracovníků základních škol a z pohledu supervizorů realizujících supervizi na základních školách, včetně subjektivně vnímaných zdrojů motivace a bariér při implementaci služby supervize a jejích přínosů a limitů při jejím využívání. Sběr dat proběhne formou polostrukturovaných rozhovorů. Osloveno bude šest ředitelů či jiných vedoucích pracovníků odpovědných za proces zavádění a realizace služby supervize na základních školách v Praze a Středočeském kraji, které službu supervize zavedly a pravidelně ji minimálně po dobu jednoho školního roku využívají a šest supervizorů poskytujících pravidelné služby supervize základním školám v Praze a ve Středočeském kraji.

Předběžná struktura práce:
1 Supervize jako nástroj profesního rozvoje a podpory
2 Nástroje podpory a rozvoje zaměstnanců škol
3 Supervize zaměstnanců základních škol
4 Zavádění a využívání služby supervize na základních školách
5 Empirické šetření – Analýza zkušeností s implementací a využíváním supervize na základních školách
References
BENCHERAB, Azzeddine a Ali Al MASKARI. Clinical Supervision: A Genius Tool for Teachers’ Professional Growth. The Universal Academic Research Journal [online]. 2021, 2(2), s. 96–102 [vid. 2023-03-12]. ISSN 2717-9133. Dostupné z: http://tuara.org/frontend//articles/pdf/v2i2/clinical-supervision-a-genius-tool-for-teachers-professional-growth-5pdf.pdf.
DAVYS, Allyson a Liz BEDDOE. Best Practise in Supervision: A Guide for the Helping Professions. Londýn: Jessica Kingsley Publisher, 2021. ISBN 978-1-78592-471-2.
KETTLE, Martin. Achieving effective supervision [online]. Skotsko: The Institute for Research and Innovation in Social Services, 2015 [vid. 2023-10-26]. Dostupné z: https://www.iriss.org.uk/resources/insights/achieving-effective-supervision.
NPI. Supervize ve školách a její vztah ke společnému vzdělávání [online]. Praha: NPI, 2018 [vid. 2023-05-06]. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-reditel/1118-supervize-ve-skolach-a-jeji-vztah-ke-spolecnemu-vzdelavani.
PAVLAS MARTANOVÁ, Veronika. Supervize jako jeden z efektivních nástrojů péče o učitele. Komenský: Odborný časopis pro učitele základní školy [online]. 2020, 144(04), s. 19–26 [vid. 2023-05-06]. ISSN 0323-0449. Dostupné z: www.ped.muni.cz/komensky/clanky/supervize-jako-jeden-z-efektivnich-nastroju-pece-o-ucitele.
SMETÁČKOVÁ, Irena a Veronika BRÉMOVÁ. Supervize učitelských sborů pohledem supervizorů. Školní poradenství v praxi [online]. 2020, 6, nestránkováno [vid. 2023-11-03]. ISSN 2533-4484. Dostupné z: https://www.rizeniskoly.cz/casopisy/skolni-poradenstvi-v-praxi/supervize-ucitelskych-sboru-pohledem-supervizoru.m-7410.html.
SMETÁČKOVÁ, Irena, Veronika Pavlas MARTANOVÁ, Veronika FRANCOVÁ, Ida VIKTOROVÁ, Helena FRANKE a Anna PÁCHOVÁ. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností. Když spolu vyučující mluví o práci… [online]. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2021 [vid. 2023-11-01]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/vyzkumvyhoreni/files/2021/09/monografie.pdf.
ŠEDIVÁ, Dana a Markéta ČERMÁKOVÁ. Supervize jako podpůrný prostředek při zavádění systémových změn z oblasti primární prevence rizikového chování na škole. Praha: Lumen vitale – Centrum vzdělávání, o.s., 2012. ISBN 978-80-905000-7-5.
ŠIK, Vladimír. Využití supervize jako nástroje zvyšování kompetencí u pracovníků pomáhajících profesí. In: Sborník k mezinárodnímu sympoziu Interra 15. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2012, nestránkováno. ISBN 978-80-8094-314-2.
TOŠNER, Jiří. Příležitosti a bariéry supervize v pomáhajících profesích při zavádění systémových změn z oblasti primární prevence rizikového chování na škole. Praha: Rozvoj školy a supervize, Lumen vitale – Centrum vzdělávání, o.s., 2012, s. 76–78. ISBN 978-80-905000-7-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html