Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociologie náboženství
Thesis title in Czech: Sociologie náboženství
Thesis title in English: Sociology of religion
Key words: Gender|online komunita|sociologie náboženství|religiozita|Manosféra|PUAs|misogynie|parareligiózní
English key words: Gender|online community|sociology of religion|religiosity|Manosphere|PUAs|misogyny|parareligion
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.11.2023
Date of assignment: 24.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 24.11.2023
Submitted/finalized: no
Guidelines
1. Východiska:
Diplomová práce vychází ze dvou hlavních směrů vědeckého bádání, přičemž primárně zaměřuje svou pozornost na oblast sociologie náboženství. Od poloviny 20. století začaly v této oblasti vznikat nové perspektivy a přístupy k pochopení různých náboženských jevů. Tyto nové přístupy sahají od Luckmanova konceptu neviditelného náboženství (1967) až po pojmy jako parareligiozní, kvazireligiózní nebo implicitní náboženství (Hamilton, 2001; Greil a Robbins, 1994; Bailey, 1997). Tento vývoj nových přístupů reagoval na proměnu samotných náboženských institucí a rostoucí popularitu alternativních náboženských směrů v druhé polovině 20. století. Tyto perspektivy zvýrazňují existenci náboženských aspektů i v jiných oblastech mimo tradiční rámce náboženských institucí.
Jako druhý významný směr, který tato práce zkoumá a ze které bude i vycházet, je oblast známá jako "Manosféra". Koncept Manosféry, jak ho představuje D. Ging (2017), identifikuje skupiny mužů aktivně se angažující v digitálním prostředí, kteří zdůrazňují tradiční mužské role s výrazným důrazem na maskulinitu a současně se distancují od feministických hnutí. Často bývají spojovány s extrémní pravicí. Do této oblasti patří komunity jako Incel (Involuntary celibate), MGTOW (Men Going Their Own Way), TradCons (křesťanští konzervativci), Geek komunity, a nakonec i PUAs (Pick-up Artists). Zkoumání této oblasti vnímám jako zásadní, protože tyto skupiny mohou představovat potenciální společenské riziko, na což poukazuje například T. Witt (2020). Zahraniční vědecká obec se touto problematikou již zabývá, zatímco v České republice je této oblasti věnována minimální pozornost.
Má práce se soustředí na propojení obou těchto směrů a hlubší prozkoumání náboženského rozměru v rámci Manosféry. Konkrétně se zaměřuji na komunity Pick-up artistů a aplikaci konceptů parareligiozních a kvazireligiozních fenoménů na internetovou komunitu spojenou s českou stránkou Streetgame.cz. Při tvorbě práce se opírám zejména o zahraniční literaturu, a to obzvláště v oblasti Manosféry, kdy v českém prostředí je odborná literatura v podstatě neexistující. Mým cílem je tudíž i přispět k rozšíření vědeckých poznatků v České republice v oblasti, která dosud upoutala jen minimální pozornost.
2. Cíle:
Hlavním cílem práce je analyzovat a identifikovat náboženské prvky přítomné v komunitě Pick-up artistů, na základě případové studie českého webu Streetgame.cz
Sekundárním cílem je detailněji přiblížit roli náboženských aspektů a spirituality v rámci Manosféry s cílem lépe porozumět tomuto nově vznikajícímu fenoménu
Výzkumná otázka:
Jaké konkrétní náboženské prvky lze identifikovat a jak se projevují v rámci komunity Streetgame.cz?
3. Metodika:
Práce bude strukturována do teoretické a praktické části, které budou navzájem propojeny. V teoretické sekci představím koncepty alternativního přístupu k náboženským jevům a prostředí Manosféry s cílem propojit tyto dvě oblasti. Praktická část bude zaměřena na obsahovou analýzu komunity Streetgame.cz. Volba této komunity vychází z jejího postavení jako jedné z nejrozšířenějších PUAs v českém prostředí a z rozmanitosti využívaných platforem.
Za použití softwaru Atlas.ti provedu analýzu obsahu sociálních médií (platformy Facebook a Instagram), diskusního fóra Streetgame.cz a veřejně dostupných článků taktéž na webu Streetgame.cz. Dále budu zkoumat obsah dostupných videí na platformě YouTube. Na každé z těchto platforem zpracuji předem stanovený rozsah materiálu za časové období posledních zhruba šesti měsíců. V případě, že některá z platforem nebude dostatečně aktivní a nebude tudíž poskytovat dostatek materiálu na analýzu, zkoumané časové období bude širší. Analyzovat budu pomocí metody kódování a na základě teoretických východisek se pokusím identifikovat prvky, které by mohly indikovat existenci náboženských jevů.
4. Charakteristika závěrů:
Očekávám, že práce bude v teoretické části schopna účinně propojit koncepty religiozity s digitálním prostředím Manosféry. Zároveň věřím, že prostřednictvím obsahové analýzy budou identifikovány prvky, jež naznačují existenci náboženských jevů nebo jejich ekvivalentů v chování, hodnotách a obsahu komunity Streetgame.
Tato práce by také měla přinést obohacení české vědecké obce v dosud neprozkoumané oblasti.
References
Baele, S. J., Brace, L., & Coan, T. G. (2019). From “Incel” to “Saint”: Analyzing the violent worldview behind the 2018 Toronto attack. Terrorism and Political Violence.https://doi.org/10.1080/09546553.2019.1638256
Bailey, E. (1997). Implicit Religion in Contemporary Society. Kok Pharos.
Bratich, J., & Banet-Weiser, S. (2019). From Pick-Up Artists to incels: Con(fidence) Games, Networked misogyny, and the failure of Neoliberalism. International Journal of Communication, 13, 5003–5027.
Ging, D. (2017). Alphas, Betas, and Incels: Theorizing the Masculinities of the Manosphere. SAGE, 22(4).https://doi.org/10.1177/1097184X17706401
Hamilton, M. (2001). Implicit Religion and Related Concepts: Seeking Precision. Implicit Religion, 4(1), 5–13.https://doi.org/10.1558/imre.v4i1.5
Johanssen, J. (2022). Fantasy, online misogyny and the manosphere: male bodies of dis/inhibition. Routledge.
Luckmann, T. (1967). The Invisible Religion. Macmillan.
Ward, P. (2017). Celebrity Worship as Parareligion. In E. P. Podnieks (Ed.), Celebrity Worship as Parareligion (pp. 287–303). University of California Press.https://doi.org/10.1525/california/9780520291447.003.0016
Witt, T. (2020). ‘If i cannot have it, i will do everything i can to destroy it.' the canonization of Elliot Rodger: ‘Incel’ masculinities, secular sainthood, and justifications of ideological violence. Social Identities.https://doi.org/10.1080/13504630.2020.1787132
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html