Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Požadavky zaměstnavatelů na absolventy VŠ
Thesis title in Czech: Požadavky zaměstnavatelů na absolventy VŠ
Thesis title in English: Employers' Requirements for University Graduates
Key words: požadavky zaměstnavatelů|absolventi|kompetence absolventů
English key words: Employers' Requirements|Graduates|skills and abilities of graduates
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.11.2023
Date of assignment: 20.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 20.11.2023
Submitted/finalized: no
Guidelines
1. Východiska
Základním východiskem této diplomové práci je požadavek Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy na výzkum zmonitorování potřeb a očekávání zaměstnavatelů ohledně kompetencí absolventů MFF UK, kteří k těmto zaměstnavatelům nastupují.
Společnost se neustále a rychle vyvíjí. Dochází k vývoji vzdělanostní společnosti a proměnám vzdělanostní struktury, díky čemuž dochází i ke změnám očekávání, která mají zaměstnavatelé na zaměstnance (Tvrdý, 2008). I samotný pracovní trh se velmi rychle mění. Není už kladen takový důraz na hard skills, ale spíše na soft skills. Vzhledem k rychlosti a rozsahu těchto změn je důležité je kontinuálně sledovat. Díky tomu mohou univerzity své studenty lépe připravit na pracovní trh.
Výzkumy očekávaných kompetencí a potřeb zaměstnavatelů u absolventů vysokých škol je velmi zajímavou, důležitou a čím dál aktuálnější oblastí. Podle Kalouskové a Vojtěcha (2008) velice klíčovým pro plynulý přechod ze školy na trh práce je soulad očekávání zaměstnavatelů s připraveností studentů. Nicméně základní je zmapování nejdříve požadavků zaměstnavatelů. V Evropě podle Lisé et al. (2019) obecně platí, že jsou pro zaměstnavatele důležité dovednosti, jako je týmová práce, organizování, plánování a komunikace. A dále se od absolventů vysokých škol očekává odolnost, loajalita, integrita a sebedůvěra. To v České republice rozvíjí Duda a Kotrba (2006) a Kalouskové (2007), kteří uvádějí, že od absolventů vysokých škol se očekávají velmi dobré komunikační a prezentační dovednosti, schopnost nést zodpovědnost a rozhodovat se, flexibilita, kreativita a samostatnost při práci. Například ve veřejné sféře jsou velmi klíčové dovednosti typu datové gramotnosti, zvědavost, schopnost komunikace a spolupráce, iterace, schopnost argumentovat a kriticky myslet, schopnost analytického myšlení či schopnost sebereflexe a etického jednání (Nunes et al., 2007; OECD, 2017; Stare & Klun, 2019).
Velmi zajímavé a přínosné by mohlo být zjištění, jaká očekávání a požadavky mají zaměstnavatelé na tak specifickou skupinu vysokoškolských absolventů, jako jsou právě absolventi MFF UK.
2. Cíle
Cílem této diplomové práce je odpovědět na otázku Jaké jsou potřeby a očekávání zaměstnavatelů ohledně kompetencí absolventů MFF UK, kteří k nim nastupují? Cílem je tedy zmapovat co největší variabilitu potřeb a očekávání, která mají zaměstnavatelé z různých odvětví a typů od absolventů Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. A to jak od absolventů bakalářského stupně studia, tak i magisterského. Dalším cílem ještě je určit, které kompetence jsou u absolventů MFF UK nejvíce ceněny v závislosti na odvětví a typu zaměstnavatelů.
3. Metodika
Diplomová práce bude řešena ve dvou fázích. Jelikož je práce ze své podstaty explorativní, v první fázi bude proveden kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů, jehož cílem bude zachytit co největší variabilitu možných očekávání a potřeb zaměstnavatelů na absolventy Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Odhadem bude provedeno zhruba 10 rozhovorů na co nejvíce typech zaměstnavatelů. Poté bude následovat druhá fáze, kterou je kvantifikace očekávání a potřeb zaměstnavatelů. Na základě výsledků kvalitativního výzkumu bude vytvořen dotazník na klíčová očekávání a potřeby zaměstnavatelů od absolventů MFF UK, který bude distribuován mezi další zaměstnavatele. Získané výsledky budou následně interpretovány.
4. Hypotézy
Práce bude explorativně ověřovat hypotézu, že potřeby a očekávání zaměstnavatelů od absolventů MFF UK se liší dle typu a odvětví zaměstnavatele a dle typu studia absolventa.
5. Charakteristika závěrů
Závěry by měly popsat klíčové a specifické kompetence, které očekávají různé typy zaměstnavatelů od absolventů Matematicko-fyzikální fakulty UK, kteří k nim nastupují. Zároveň by měly popsat, jak se liší jednotlivá očekávání v závislosti na druhu a typu absolventa. Tedy v závislosti na vystudovaném oboru a na stupni studia. Tato zjištění mohou být velmi nápomocná pro MFF UK pro případné přizpůsobení studijních programů tak, aby lépe vyhovovaly zjištěným potřebám. Zároveň tato zjištění mohou ukázat překvapivá a zajímavá očekávání a potřeby zaměstnavatelů na specifickou skupinu vysokoškolských absolventů, kterými jsou absolventi MFF UK.
References
· Duda, J., & Kotrba, T. (2006). Analysis of requirements of labour market and preparedness of university students. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 54(3), 27–36.https://doi.org/10.11118/actaun200654030027
· Kalousková, P. (2007). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol – šetření v kvartérním sektoru. Národní ústav odborného vzdělávání. Dostupné z:https://www.nuov.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/potreby_zamestnavatelu_07.pdf?fbclid=IwAR0VeUe5Gn8IMg3gNEeKXTE38XNSQsTtDPb0HJ2cwmo3I2UNDD1f7nZD1G4
· Kalousková, P., & Vojtěch, J. (2008). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol – souhrnný pohled. Národní ústav odborného vzdělávání. Dostupné z:https://www.nuov.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/Potreby_zamestnavatelu_souhrn.pdf
· Lisá, E., Hennelová, K., & Newman, D. (2019). Comparison between Employers’ and Students’ Expectations in Respect of Employability Skills of University Graduates. International Journal of Work-Integrated Learning, 20(1), 71–82.http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1214585.pdf
· Nunes, F., Martins, L., & Duarte, H. (2007) Competency Management in EU Public Administrations. Dostupné z:https://www.eupan.eu/wp-content/uploads/2019/05/2007_2_PT_Competency_Management_in_EU_Public_Administrations.pdf
· OECD. (2017). Core skills for public sector innovation: a beta model. Dostupné z:https://www.oecd.org/media/oecdorg/satellitesites/opsi/contents/files/OECD_OPSI-core_skills_for_public_sector_innovation-201704.pdf
· Stare, J., & Klun, M. (2018). Required competencies in public administration study programs. Transylvanian Review of Administrative Sciences. 55(E). 80-97. 10.24193/tras.55E.6.
Tvrdý, L. (2008). Změny na trhu práce a perspektivy vzdělanosti. Vysoká škola Báňská.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html