Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociální znevýhodnění jako moderátor vztahu předškolního vzdělávání a školní úspěšnosti
Thesis title in Czech: Sociální znevýhodnění jako moderátor vztahu předškolního vzdělávání a školní úspěšnosti
Thesis title in English: Social disadvantage as a moderator of the relationship between preschool attendance and academic outcomes
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.11.2023
Date of assignment: 02.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2023
Submitted/finalized: no
Guidelines
Cílem práce je zjistit, jakým způsobem ovlivňuje socioekonomický status vztah mezi účastí na předškolním vzdělávání a školní úspěšností dítěte.
Zahraniční studie poukazují na trend redukce nerovností ve vzdělávání mezi dětmi s nízkým a vysokým socioekonomickým statusem v závislosti na docházce do mateřské školy či jiné instituce poskytující předškolní vzdělávání (Burger, 2010; Ready, 2010). V českém kulturním prostředí tento efekt prozatím není popsaný. Lze však předpokládat, že systém institucionálního vzdělávání, podléhající standardům kvality péče určeným MPSV/MŠMT, poskytuje dětem stimuly s menším rozptylem podnětnosti, než je tomu v samotných rodinách. Pak tedy děti ze sociálně znevýhodněného prostředí mohou z předškolní docházky benefitovat více, a zároveň nenastoupení této docházky bude mít u této skupiny hlubší dopad na rozvoj dovedností a schopností, které jsou předpokladem pro pozdější školní úspěšnost dítěte, jako například pracovní paměť, seberegulace a schopnost inhibice, plánování a kognitivní flexibilita, ale také rozvoj řeči a porozumění (Cortés Pascual, Moyano Muñoz & Quílez Robres, 2019).
Obsahem teoretické části bude zhodnocení efektů předškolního vzdělávání, a to zejména ve vztahu ke kognitivnímu a emočně-sociálnímu vývoji dítěte. Dále se bude teoretická část věnovat efektům sociálního znevýhodnění a jeho vlivu na vývoj a školní připravenost dítěte. Závěrem poskytne ucelené shrnutí významu předškolního vzdělávání pro sociálně znevýhodněné dítě, s důrazem na gramotnost a celkový wellbeing.
Výzkumná část bude vycházet ze sekundárního zpracování dat sesbíraných v rámci nadnárodního projektu PIRLS 2016 a TIMMS 2019. Oba projekty pracují s výstupy žáků čtvrtých tříd, PIRLS se zaměřením na čtenářskou gramotnost, TIMMS na matematiku a přírodovědu. Informace o délce předškolní docházky a socioekonomickém statusu budeme čerpat z rodičovských dotazníků, které byly součástí administrace v rámci těchto projektů. Jde tedy o korelační výzkum v kvantitativním designu. Výběr vzorku byl kriteriální a vzorek je reprezentativní pro populaci českých žáků čtvrtých tříd.
Výsledky výzkumu pomohou ilustrovat význam účasti na předškolním vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v českém kulturním prostředí, a mohou tak sloužit jako argument pro podporu organizací a aktivit, které podobné programy nabízí, a pro upevnění jejich pozice v systému vzdělávání.
References
Anders, Y., Rossbach, H.-G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Lehrl, S., & von Maurice, J. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27(2), 231–244. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.08.003

Barnett W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science (New York, N.Y.), 333(6045), 975–978. https://doi.org/10.1126/science.1204534

Bradley, R.H., & Corwyn, R.F. (2002). Socioeconomic Status and Child Development. Annual Review of Psychology, 53(1), 371-399. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135233

Broer, M., Bai, Y., Fonseca, F. (2019). A Review of the Literature on Socioeconomic Status and Educational Achievement. In: Socioeconomic Inequality and Educational Outcomes. IEA Research for Education, vol 5. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11991-1_2

Burger, K. (2010). How does early childhood care and education affect cognitive development? An international review of the effects of early interventions for children from different social backgrounds. Early childhood research quarterly, 25(2), 140-165. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2009.11.001

Camilli, G., Vargas, S., Ryan, S., & Barnett, W. S. (2010). Meta-Analysis of the Effects of Early Education Interventions on Cognitive and Social Development. Teachers College Record, 112(3), 579–620. https://doi.org/10.1177/016146811011200303

Cortés Pascual, A., Moyano Muñoz, N., & Quílez Robres, A. (2019). The Relationship Between Executive Functions and Academic Performance in Primary Education: Review and Meta-Analysis. Frontiers in psychology, 10, 1582. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01582

Gaynor, A. K. (2015). Development Toward School Readiness: A Holistic Model. The Journal of Education, 195(3), 27–40. http://www.jstor.org/stable/44510415

Lee, D., & Jackson, M. (2017). The Simultaneous Effects of Socioeconomic Disadvantage and Child Health on Children's Cognitive Development. Demography, 54(5), 1845–1871. https://doi.org/10.1007/s13524-017-0605-z

Pianta, R. C., Barnett, W. S., Burchinal, M., & Thornburg, K. R. (2009). The Effects of Preschool Education: What We Know, How Public Policy Is or Is Not Aligned With the Evidence Base, and
What We Need to Know. Psychological science in the public interest : a journal of the American Psychological Society, 10(2), 49–88. https://doi.org/10.1177/1529100610381908

Polat, Özgül & Aksin Yavuz, Ezgi. (2016). The Relationship Between the Duration of Preschool Education and Primary School Readiness. Childhood Education. 92. 396-404. https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1226115

Ready, D. D. (2010). Socioeconomic Disadvantage, School Attendance, and Early Cognitive Development: The Differential Effects of School Exposure. Sociology of Education, 83(4), 271–286. https://doi.org/10.1177/0038040710383520

Schmerse D. (2020). Preschool Quality Effects on Learning Behavior and Later Achievement in Germany: Moderation by Socioeconomic Status. Child development, 91(6), 2237–2254. https://doi.org/10.1111/cdev.13357

Vitiello, V. E., Greenfield, D. B., Munis, P., & George, J. (2011). Cognitive flexibility, approaches to learning, and academic school readiness in Head Start preschool children. Early Education and Development, 22(3), 388–410. https://doi.org/10.1080/10409289.2011.538366

Woldehanna, T., & Gebremedhin, L. (2012). The effects of pre-school attendance on the cognitive development of urban children aged 5 and 8 years (Publisher's version). Young Lives.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html