Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv týmové autonomie, reflexivity a participace na duševní zdraví zaměstnanců
Thesis title in Czech: Vliv týmové autonomie, reflexivity a participace na duševní zdraví zaměstnanců
Thesis title in English: The impact of team autonomy, reflexivity and participation on employees' mental health
Key words: duševní zdraví|burnout syndrom|engagement|JD-R model|týmová autonomie|týmová reflexivita|týmová participace
English key words: mental health|burnout syndrome|engagement|JD-R model|team autonomy|team reflexivity|team participation
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.10.2023
Date of assignment: 31.10.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2023
Date of electronic submission:14.04.2024
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Duševní zdraví a práce jsou úzce provázány pro významnou část lidské populace. Zaměstnanci v dnešní době čelí četným nárokům, které vznikají jak v pracovní, tak mimopracovní oblasti. V pracovním prostředí lze najít psychosociální rizika, která mohou negativně ovlivnit duševní zdraví. Patří mezi ně například nedostatek kontroly nad prací, špatné pracovní podmínky, pracovní zatížení nebo rychlé změny, ke kterým dochází v posledních letech například na základě pandemie covid-19 (World Health Organization dále jen WHO, 2022). WHO (2022) uvádí, že až 15 % dospělých v produktivním věku trpí v určitém období duševní poruchou. Zhoršené duševní zdraví pak může snižovat výkonnost, ohrozit bezpečnost práce, ovlivnit schopnost udržet si nebo získat práci. Pracovní zdraví má podle Mezinárodní pracovní organizace (International Labour Organization, n.r.) za cíl udržet optimální fyzické, duševní a sociální blaho zaměstnanců v různých povoláních. Proto se hledají cesty, jak lidi udržovat na optimální úrovni fyzického, duševního a sociálního well-beingu. Job demands-resources model (dále jen JD-R) definuje faktory, které se podílí na pracovní angažovanosti a pracovním výkonu. Patří mezi ně například autonomie neboli schopnost samostatně rozhodovat, možnost růstu a rozvoje nebo podporu od nadřízených či kolegů. Tyto faktory se nicméně týkají spíše individuálních charakteristik (Bakker et al., 2022).Cílem této práce je zaměřit se na vliv týmových faktorů, konkrétně týmové autonomie, reflexivity a participace, na duševní zdraví zaměstnanců. Výzkumy, které pracují s vybranými z výše uvedených týmových faktorů jako se zdroji podle JD-R modelu, provedli například Buvik a Tkalich (2022) nebo Gupta et al. (2022). Studie naznačují, že zvyšování týmové autonomie a podpora týmové reflexivity ovlivňují týmovou angažovanost, efektivitu práce a schopnost reagovat na vysoký pracovní tlak.
V teoretické části práce bude nejprve definován pojem tým a vymezí se jeho význam v rámci pracovního prostředí. Dále budou představeny koncepty týmové autonomie, týmové reflexivity, týmové participace a možnosti jejich měření. Se zmíněnými týmovými faktory bude naloženo jako s pracovními zdroji podle JD-R modelu, který bude také představen. Dále bude vymezeno duševní zdraví, konkrétně vyhoření a engagement. Tyto oblasti budou následně propojeny v rámci představení současného výzkumu, který se zabývá vlivem týmových faktorů na duševní zdraví.

V empirické části bude provedena kvantitativní prediktivní studie na základě dat poskytnutých z evropského projektu H-work (De Angelis et al., 2020). Zaměří se na predikci vlivu týmové reflexivity, participace a autonomie na duševní zdraví zaměstnanců, které bude operacionalizované engagementem a vyhořením. Zatímco výzkum týmových faktorů se často zaměřuje na jejich dopad na pracovní proces a výkon (Gabelica et al., 2014, Lyubovnikova et al., 2017), vliv na duševní zdraví zaměstnanců je stále zkoumán méně (Van Mierlo et al., 2007, Chen et al., 2017) a na specifickém vzorku hlavně žen pracujících ve zdravotnictví (Andela & Truchot, 2016, Van Mierlo et al., 2007). Cílem praktické části bude tedy poskytnout více informací o tomto vlivu na vzorku populace pocházející z malých a středních podniků a přinést tak nový pohled na možnosti využití týmových faktorů na duševní zdraví jednotlivce v pracovním prostředí.
References
Andela, M., & Truchot, D. (2017). Emotional Dissonance and Burnout: The Moderating Role of Team Reflexivity and Re‐Evaluation. Stress and health, 33(3), 179-189.https://doi.org/10.1002/smi.2695

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2022). Job Demands–Resources Theory: Ten Years Later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53.https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-120920-053933

De Angelis, M., Giusino, D., Nielsen, K., Aboagye, E., Christensen, M., Innstrand, S. T., Mazzetti, G., van den Heuvel, M., Sijbom, R. B. L., Pelzer, V., Chiesa, R., & Pietrantoni, L. (2020). H-WORK Project: Multilevel Interventions to Promote Mental Health in SMEs and Public Workplaces. International journal of environmental research and public health, 17(21), 8035.https://doi.org/10.3390/ijerph17218035

Gabelica, C., Van den Bossche, P., De Maeyer, S., Segers, M., & Gijselaers, W. (2014). The effect of team feedback and guided reflexivity on team performance change. Learning and instruction, 34, 86-96.https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.09.001

Gupta, P., Mohapatra, M., & Srivastava, S. (2022). Towards Team Engagement Through Team Empowerment: Moderating Roles of Team Reflexivity and Team Orientation. Global business review, 97215092210758.https://doi.org/10.1177/09721509221075865

Chen, J., Bamberger, P. A., Song, Y., & Vashdi, D. R. (2018). The Effects of Team Reflexivity on Psychological Well-Being in Manufacturing Teams. Journal of applied psychology, 103(4), 443-462.https://doi.org/10.1037/apl0000279

International Labour Organization. (n.r.). Occupational health and safety.https://www.ilo.org/safework/areasofwork/occupational-health/lang--en/index.htm

Lyubovnikova, J., Legood, A., Turner, N., & Mamakouka, A. (2017). How Authentic Leadership Influences Team Performance: The Mediating Role of Team Reflexivity. Journal of business ethics, 141(1), 59-70.https://doi.org/10.1007/s10551-015-2692-3

Schaufeli W. B. (2017). Applying the job demands-resources model: A ‘how to’ guide to measuring and tackling work engagement and burnout. Organizational Dynamics, 46(2), 120–132. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2017.04.008

Van Mierlo, H., Rutte, C. G., Vermunt, J. K., Kompier, M. A. J., & Doorewaard, J. A. C. M. (2007). A multi-level mediation model of the relationships between team autonomy, individual task design and psychological well-being. Journal of occupational and organizational psychology, 80(4), 647-664.https://doi.org/10.1348/096317907X196886

West M., Markiewicz L., & Dawson J.F. (2004) TPI: The Team Performance Inventory: User guide. Birmingham: Aston Organisation Development.

West, M. (2019). Team reflexivity. In D. S. Ones, N. Anderson, C. Viswesvaran, & H. K. Sinangil (Eds.), The Oxford Handbook of Group and Organizational Learning (pp. 175-193). New York, NY: Oxford University Press.

World Health Organization. (2022). WHO Guidelines on Mental Health at Work.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/igo
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html