Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj dětské portrétní malby od 14. do 16. století se zaměřením na portréty renesančních panovníků a šlechty
Thesis title in Czech: Vývoj dětské portrétní malby od 14. do 16. století se zaměřením na portréty renesančních panovníků a šlechty
Thesis title in English: The development of children's portrait painting from the 14th to the 16th century with a focus on portraits of Renaissance rulers and nobility
Key words: Dětské portréty, středověk, renesance, portréty panovníků a šlechty, Habsburkové, Tudorovci, Sassetti
English key words: Children's portraits, Middle Ages, Renaissance, portraits of rulers and nobility, Habsburgs, Tudors, Sassetti
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D.
Author: hidden - applied
Date of registration: 20.06.2023
Guidelines
Úvod
1. Zhodnocení pramenů a literatury
2. 1. Část - Vznik, vývoj a funkce portrétní malby
2.1 Fajjúmské dětské mumiové portréty
2.2 Neexistující portréty v raném středověku
2.3 Vznik a vývoj portrétní malby v pozdním středověku/rané renesanci
2.4 Funkce dětského portrétu během historie - stálost či proměny?
3. 2. Část - Dětská portrétní malba v renesanci
3.1 Dětské portréty - realističnost či schematizace?
3.2 Portréty, nástěnné malby a oltářní obrazy
3.3 Portréty panovníků a jejich potomků
3.3.1 Habsburkové
3.3.2 Tudorovci
3.4 Portréty záalpské šlechty - výběr
3.5 Portréty potomků italské šlechty
3.5.1 Medici, Montefeltro, Gonzaga
3.5.2 Dětské a rodinné portréty rodiny Francesca Sassettiho
Závěr
Seznam použitých pramenů a literatury
Seznam vyobrazení
References
BARTLOVÁ 2019
Milena Bartlová a kolektiv, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění – Výbor z textů Michaela Baxandalla, 2019.

BELTING 2022
Hans Belting, Antropologie obrazu, 2022.

BŮŽEK 1997
Václav Bůžek, Dvory velmožů s erbem růže, 1997.

BŮŽEK 2011
Václav Bůžek, Světy posledních Rožmberků, 2011.

BURCKHARDT 2013
Jacob Burckhardt, Kultura renesance v Itálii, 2013.

DVOŘÁČKOVÁ – MALÁ, ZELENKA 2015
Dana Dvořáčková – Malá, Jan Zelenka a kolektiv, Ženy a děti ve dvorské společnosti, 2015.

KOLDINSKÁ 2001
Marie Koldinská, Každodennost renesančního aristokrata, 2001.

KOLEKTIV AUTORŮ 2011
Kolektiv autorů, The Renaissance Portrait from Donatello to Bellini, 2011.

KOPIČKOVÁ 1992
Božena Kopičková, Historické prameny k studiu postavení ženy v české a moravské
středověké společnosti - interdisciplinární pojetí studia, 1992.

KUBÍKOVÁ 2016
Blanka Kubíková, Portrét v renesančním malířství v českých zemích, 2016.

NESPĚŠNÁ HAMSÍKOVÁ 2016
Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Lucas Cranach a malířství v českých zemích (1500 - 1550), 2016.

RICKETTS 2005
Melissa Ricketts, Mistři světového malířství: Renesance, 2005.

ROYT 2002
Jan Royt, Středověké malířství v Čechách, 2002.

ROYT, KUTHAN 2016
Jan Royt, Jiří Kuthan, Karel IV.: Císař a český král – vizionář a zakladatel, 2016.

ŠMAHEL 2002
František Šmahel, Mezi středověkem a renesancí, 2002.

TOMAN 2000
Rolf Toman, Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba, 2000.

VACKOVÁ 1999
Růžena Vacková, Vězeňské přednášky, 1999.

VASARI 2019
Giorgio Vasari, Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů, 2019.

Články:
ABRAHAMS 2010
Simon Abrahams, Ghirlandaio’s Portrait of an Old Man and his Child (c.1490), 2010.

DIERS 2015
Michael Diers, At Face value: Domenico Ghirlandaio’s "An Old Man and his Grandson" as a Portrait of the florentine Merchant Francesco Sassetti: in: Senses of sight, (str. 37 - 65), 2015

DOLEŽALOVÁ 2016
Eva Doležalová, Dítě a církev ve středověku: in Mediaevalia Historica Bohemica 2016.

NODL 2006
Martin Nodl, Dvě tváře dětství. Malí dospělí a děti - hříšníci ve středověku: in Dějiny a současnost, 2006.

Závěrečné práce:

ADAMOVÁ 2012
Klára Adamová, Malíř Jakob Seisenegger a jeho portrétní tvorba v Čechách a na Moravě s přihlédnutím k vývoji portrétní figurální malby v Záalpí, bakalářská práce 2012.

MICZANOVÁ 2018
Veronika Miczanová, Pan Oldřich III. z Hradce. Portrét českého šlechtice z doby vlády Jana Lucemburského, diplomová práce 2018.

REJAIE 2006
Azar M. Rejaie, Defining artistic Identity in the florentine Renaissance: Vasari, embedded Self-Portraits, and the Patrons role, disertační práce 2006.
Preliminary scope of work
Bakalářská práce analyzuje dětskou portrétní malbu od pozdního středověku po renesanci. Z důvodu ucelenosti jsou vynechána sochařská díla a analýza je zaměřena pouze na malbu. Z téhož důvodu jsou jejím středobodem zejména dětské portréty, o nichž se samostatně většinou nepojednává, částečně také portréty rodinné. Pojednává také o jejích dřívějších fázích, které ke vzniku portrétů vedly. Součástí práce bude zmínka o fajjúmských mumiových portrétech, které pro jejich nezvyklou “realističnost” nelze vynechat. Práce se snaží zodpovědět několik otázek, například jaké okolnosti mohly vést ke vzniku fajjúmských portrétů, proč se v raném středověku realistické portréty v malbě nevyskytují a pokouší se nalézt možná vysvětlení jejich vzniku v pozdním středověku/rané renesanci. Dále si klade otázky, jaká byla funkce dětských portrétů a zda-li se v průběhu staletí měnila, či nikoliv. Další část práce se pokouší na vybraných portrétech panovníků a šlechty v dětském věku a jejich komparace s portréty jejich příbuzných - zejména rodičů - a rovněž vlastními portréty v již dospělém věku porovnat, nakolik jsou tyto portréty realistické nebo jestli naopak podléhají určité schematizaci. Práce je doplněna o několik dětských portrétů italské šlechty, kde je hlavní pozornost věnována portrétům rodiny bankéře Francesca Sassettiho (1421–1490).
Preliminary scope of work in English
The bachelor thesis analyses children's portrait painting from the late Middle Ages to the Renaissance. For the sake of completeness, sculptural works are omitted and the analysis is focused only on painting. For the same reason, the focus is mainly on children's portraits, which are mostly not discussed separately, and partly also on family portraits. It also discusses the earlier phases that led to the creation of the portraits. The thesis will include mention of the Fayyum mummy portraits, which cannot be omitted because of their unusual "realism". The thesis seeks to answer several questions, such as what circumstances might have led to the creation of the Fayyum portraits, why realistic portraits do not occur in painting in the early Middle Ages, and attempts to find possible explanations for their emergence in the late medieval/early Renaissance. It also asks what the function of child portraits was and whether or not it changed over the centuries. The next part of the thesis attempts to use selected portraits of monarchs and nobility in childhood and to compare them with portraits of their relatives - especially their parents - as well as their own portraits in adulthood to see how realistic these portraits are or whether they are subject to a certain schematization. The work is supplemented by several child portraits of Italian nobility, where the main focus is on the portraits of the family of the banker Francesco Sassetti (1421–1490).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html