Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zobrazování svatého Františka z Assisi na přelomu 15. a 16. století ve srovnání Itálie a Podunají s přihlédnutím k vývoji krajinomalby
Thesis title in Czech: Zobrazování svatého Františka z Assisi na přelomu 15. a 16. století ve srovnání Itálie a Podunají s přihlédnutím k vývoji krajinomalby
Thesis title in English: Depiction of Saint Francis of Assisi at the turn of the 15th and 16th centuries in comparison of Italy and the Danube region, taking into account the importance of the landscape painting
Key words: Svatý František z Assisi, 15. a 16. století, malířství, typologie, ikonografie, krajina, Itálie, Německo, Čechy
English key words: Saint Francis of Assisi, 15th and 16th century, painting, typology, iconography, landscape, Italy, Germany, Bohemia
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.01.2023
Date of assignment: 15.02.2023
Confirmed by Study dept. on: 16.02.2023
Date of electronic submission:03.05.2024
Date of submission of printed version:07.05.2024
Guidelines
Úvod
Přehled literatury
1. Svatý František
1.1 O životě svatého Františka
1.2 Legenda
1.3 Františkáni
1.3.1 Svatý Bernardin Sienský
2. Typologie zobrazování svatého Františka
2.1 Svatý františek mezi světci (legendické příběhy)
2.2 Stigmatizace
2.3 Píseň tvorstva
3. Italské malířství příklady zobrazení
3.1 Giotto a Domenico Ghirlandaio jako možné zdroje
3.1.1 Giovanni Bellini
3.1.2 Tizian
4. Podunajská škola a příklady zobrazení
4.1 Albrecht Dürer
4.2 Životy svatých otců, kteří obývali na poušti (Vitae patrum)
4.3 Albrecht Altdorfer
5. Závěr
6. Obrazová příloha
7. Seznam vyobrazení
8. Přehled citované literatury
References
BÄTSCHMANN, Oskar: Giovanni Bellini. London: Reaction Books, 2008.
BURKE, Peter: Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, Praha 1996.
CWALINSKI, Vladek: Natura e colore nella pittura rinascimentale veneta. Gius. Laterza & Figli, Roma-Bari, 2001.
HLAVÁČEK, Petr: Františkánský kontext teologického a filosofického myšlení. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7308-436-4
HYUGHE, René: /ed./, Encyklopedie. Umění renesance a baroku. Praha 1970.
CHLÍBEC, Jan: Obraz jako téma ideového sporu mezi františkány-observanty a utrakvisty. in: Imago, představ si. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. ISBN 978-80-200-3036-8
JANSON F., Anthony: The Meaning of the Landscape in Bellini's "St. Francis in Ecstasy".
JOHNSON, Paul: Dějiny renesance, Brno 2004.
LAVIN, A. Marilyn: LIU, Jinyu: GITNER, Adam: The Joy of St. Francis: Bellini's Panel in the Frick Collection.
LE GOFF, Jacques: Svatý František z Assisi. Praha: Vyšehrad, 2004.
MATĚJČEK, Antonín: Dějepis umění. Díl třetí. Umění nového věku I. Praha: Jan Štenc, 1927.
MATĚJČEK, Antonín: Dějepis umění. Díl čtvrtý. Umění nového věku II. Praha: Jan Štenc, 1929.
MUTHER, Richard: Dějiny malířství. Svazek II. Renaissance na severu a doba baroku. V Praze: F. Šimáček, 1911.
NOVÁKOVÁ, Zuzana: Píseň bratra slunce. Svitavy: Trinitas, 1998.
PEŠINA, Jaroslav: Česká malba pozdní gotiky a renesance: Deskové malířství 1450-1550. Praha: Orbis, 1950.
ROYT, Jan: Slovník biblické ikonografie. Praha 2006.
TOMAN, Rolf: /ed./, Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha.
VONDRUŠKA, Isidor.: Životopisy svatých, 3.díl. Praha 1931.
Preliminary scope of work
Bakalářská práce se zaměří na ikonografií svatého Františka z Assisi na přelomu 15. a 16. století ve vybraném uměleckém okruhu. Text je rozdělen na tři části. První část uvede do problematiky františkánské ikonografie, představí život, dílo a význam svatého Františka v širším kontextu. Druhá část se bude věnovat konkrétním příkladům z prostředí severní Itálie (zejména Benátek) a z prostředí jižního Německa a Čech, s užším zaměřením na díla patřící do okruhu tzv. Podunajské školy. Zvláštní pozornost bude v takto vymezeném rámci věnována typologii zobrazování sv. Františka, kam patří jednak proměny tématu Stigmatizace sv. Františka, jednak například hojně diskutované téma Extáze sv. Františka (Píseň tvorstva) od Giovanni Belliniho. Budou sem zahrnuta díla Albrechta Dürera, Albrechta Altdorfera či v rukopis Vitae Patrum z českého prostředí (Národní knihovna ČR). Práce se pokusí zodpovědět otázku, zda mohla existovat v daném uměleckém okruhu a v dané době souvislost zobrazování tématu sv. Františka s aktuálním vývojem krajinomalby.
Preliminary scope of work in English
This bachelor thesis focuses on the iconography of Saint Francis of Assisi in a selected
artistic circle at the turn of the 15th and 16th centuries. The text is divided to three parts. The
first part introduces the subject of Franciscan iconography, presenting the life, work and
legacy of Saint Francis in a broader context. The second part focuses on specific examples
from northern Italy (especially Venice), southern Germany and Bohemia, with a specific focus on works belonging to the so-called Danube School. Particular attention is paid to the typology of depictions of Saint Francis. It includes both the transformations of the Stigmatization of St. Francis theme and, for example, the much-discussed Ecstasy of St. Francis (Canticle of the Sun) by Giovanni Bellini. I discuss the works by Albrecht Dürer, Albrecht Altdorfer as well as the Vitae Patrum manuscript from the Czech region (National Library of the Czech Republic). This thesis attempts to answer the question of whether there could have been a connection between the depiction of the theme of St. Francis and the current development of landscape painting in the mentioned artistic circle and at the given period.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html