Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kreativita v umění vzniklém za pomoci umělé inteligence
Thesis title in Czech: Kreativita v umění vzniklém za pomoci umělé inteligence
Thesis title in English: Creativity in Art made with the help of Artificial Intelligence
Key words: umělá inteligence|umění|kreativita|estetika|originalita|úhel pohledu|robot
English key words: artificial intelligence|art|creativity|aesthetics|originality|point of view|robot
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
Author:
Administrator's approval: not processed yet
Submitted/finalized: no
Guidelines
Bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat v jakém smyslu je umělá inteligence schopná kreativity. V dnešní době již nejsou setkání s uměleckými díly vytvořenými roboty ničím neobvyklým. Běžně se setkáváme s obrazy, uměleckými texty či písněmi vytvořenými umělou inteligencí. V době, kdy se mísí lidská inteligence s inteligencí umělou, je třeba se znovu zaměřit na otázky autorství či kreativity. Svět, ve kterém díla vytvořená umělou inteligencí vyhrávají ceny a roboti dostávají prostor pro vlastní výstavy je důležité přistupovat k otázce kreativity v novém světle. Vzhledem k tomu, že mnoho názorů nepovažujících umělou inteligenci za schopnou „opravdové“ kreativity je založeno na představě o existenci jediné (lidské) inteligence, je třeba pokusit se k celé problematice přistoupit jinak. S přístupem, který nevychází z premisy před-technologického vnímání člověka, kdy je brána v potaz pouze lidská kreativita a na tomto předpokladu je pak zacházeno i s umělou inteligencí a kreativitou. Jsme vůbec ochotni považovat roboty za umělce a jejich jednání považovat za kreativní? A pokud ano, za jakých podmínek?
References
ZYLINSKA, Joanna. AI Art: Machine Visions and Warped Dreams. Londýn: OPEN HUMANITIES
PRESS, 2020. ISBN 978-1-78542-086-3.
CROWTHER, Paul. Creativity and Originality in Art. British Journal of Aesthetics. Oxford University
Press, 1991, 31(4).
BEARDSLEY, Monroe. The Aesthetic Point of View. Londýn: Cornell University Press, 1982.
BODEN, Margaret. The Creative Mind: Myths and Mechanisms. Routledge, 2004. ISBN 9780415314534.
BODEN, Margaret. Artificial Intelligence: A Very Short Introduction. USA: Oxford
University Press, 2018. ISBN 0415314534.
MCLUHAN, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. Oxon: Routledge, 1964.
BODEN, Margaret. Artificial Intelligence: A Very Short Introduction. USA: Oxford
University Press, 2018. ISBN 0415314534.
MIKALONYTÉ, E. S., and KNEER, M. 2021. Can Artificial Intelligence Make Art?
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html