Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ideologie českých Vánoc
Thesis title in Czech: Ideologie českých Vánoc
Thesis title in English: Ideology of Czech Christmas
Key words: sekulární rituál|Vánoce|rituál|ideologie|konzumerismus|Victor Turner
English key words: secular ritual|Christmas|ritual|ideology|consumerism|Victor Turner
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.06.2017
Date of assignment: 13.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.06.2017
Date and time of defence: 18.06.2018 09:30
Date of electronic submission:19.05.2018
Date of proceeded defence: 18.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato práce si klade za cíl prozkoumat ideologii českých Vánoc, respektive zjistit, jak jsou Vánoce, rituál, který se v rozličných podobách objevuje po celém světě, využívány pro formulaci hodnot naší sekulární společnosti. Jak se s nimi pracuje v médiích? Jaké hodnoty vytvářejí, ať už implicitně, nebo explicitně? Jaké jsou hlavní motivy ve vánočních reklamách? Existují nějaká výrazná specifika českých Vánoc, která by je odlišovala od těch momentálně nejvlivnějších, amerických?
Práce se nebude zaměřovat na folklorní a lidové prvky vánočních svátků, ale spíše se je pokusí pojmout v kontextu médií a veřejného prostoru. Nebude dopodrobna zkoumat jak rituál Vánoc probíhá v jednotlivých a konkrétních rodinách a místo toho se bude soustředit na celou českou společnost a stát.
References
ASAD, Talal. Formations of the secular: Christianity, Islam, modernity. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2003.

BARNETT, James. The American Christmas: A Study in National Culture. New York: The Macmillan Company, 1955.
CAPLOW, Theodore. "Christmas Gifts and Kin Networks." American Sociological Review 47, no. 3 (1982): 383-92.

FROLEC, Václav. Vánoce v české kultuře. Vyd. 3. Praha: Vyšehrad, 2001.

GOLBY, John. The making of the modern Christmas. Rev. ed. Stroud: Sutton, 2000.


KOURA, Petr a Pavlína KOUROVÁ. České Vánoce: od vzniku republiky do sametové revoluce. Praha: Máj, 2010.

MILLER, Daniel. Unwrapping Christmas. New York: Oxford University Press, 1993.

PERRY, Joe. Christmas in Germany a cultural history. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2010.

POLÁK, Jiří. Mikulášské čarování: a pozdrav od čerta = Gruß vom Krampus = üdvözlet a krampusztól : svatomikulášský kult jako nedílná součást evropského kulturního dědictví. Neratovice: Natural Synergy, 2014.

RYAN, Kathleen M., Noah J. SPRINGER a Deborah A. MACEY. Friends, lovers, co-workers, and community: everything I know about relationships I learned from television. Lanham: Lexington Books, 2016.

VANANTWERPEN, Jonathan a Craig CALHOUN, MICHAEL WARNER, ed. Varieties of secularism in a secular age. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2013.

WHITELEY, Sheila. Christmas, ideology and popular culture. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008.

ZEPP, Ira G. The new religious image of urban America: the shopping mall as ceremonial center. 2nd ed. Niwot, Colo.: University Press of Colorado, c1997.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html