Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném Japonsku
Thesis title in Czech: | Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném Japonsku |
---|---|
Thesis title in English: | Inclusive education of students with special educational needs in contemporary Japan |
Key words: | inkluzivní vzdělávání|žák se speciálními vzdělávacími potřebami|pedagogové |
English key words: | inclusive eductation|students with special edicational needs|teaching staff |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Asian Studies (21-UAS) |
Supervisor: | doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 20.05.2024 |
Date of assignment: | 20.05.2024 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 20.05.2024 |
Submitted/finalized: | no |
Guidelines |
Tématem diplomové práce je inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném Japonsku. Práce se zaměřuje na japonské pedagogy v běžných třídách, kteří hrají důležitou roli při realizaci státních inkluzivních opatření. Cílem práce je posoudit, do jaké míry se pedagogům daří realizovat státem vymezený inkluzivní ideál v praxi a zároveň popsat faktory, které naplňování tohoto ideálu ovlivňují.
Autorka nejprve představí problematiku v obecné rovině a s ní související terminologii. Následně nastíní historický vývoj přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v japonském prostředí s důrazem na legislativní rámec v období od konce 2. světové války po současnost. Dále se bude věnovat působení pedagogů ve školním prostředí, jejich připravenosti na inkluzivní praxi, podpoře ze strany školy a spolupráci s dalšími aktéry inkluze. Součástí práce bude případová studie), která podrobněji rozebere osobní zkušenosti pedagogů s realizací inkluzivního vzdělávání. Na závěr autorka provede srovnání inkluzivního vzdělávání v Japonsku a České republice. |
References |
AOJAMA, Šingo. IWASE, Naoki. Inkurúšibu kjóiku wo cúdžó gakkjú de džissen suru tte dó iu koto. Tókjó: Gakudži šuppan, 2019. ISBN 978-4761925178
BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Ukazatel inkluze: rozvoj učení a zapojení ve školách. 1. vyd. Praha: Rytmus, 2007. ISBN 80-903598-5-X. Překlad: Hana Čechová a Daniela Zítková. Dostupné z:https://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexCzech.pdf FORLIN, Chris; KAWAI, Norimune; HIGUCHI, Satoshi. Educational reform in Japan towards inclusion: are we training teachers for success? Online. International Journal of Inclusive Education, 2015, vol. 19, no. 3, s. 314-331. Dostupné z:http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2014.930519 KAYAMA, Misa; HAIGHT, Wendy. The History and Policies of Japanese Special Education. Online. In Misa KAYAMA; Wendy, HAIGHT. Disability, Culture, and Development: A Case Study of Japanese Children at School. New York: Oxford University Press, 2013. s. 48-78. LANGER, Jiří. Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5119-0. MAEDA, Kaede; HASHIMOTO, Hirofumi; SATO, Kosuke. Japanese Schoolteachers' Attitudes and Perceptions Regarding Inclusive Education Implementation: The Interaction Effect of Help-Seeking Preference and Collegial Climate. Online. Front. Educ., 2021, Vol. 5: 587266. Dostupné z:https://doi.org/10.3389/feduc.2020.587266 MATTEWS, Somer. A Brief Historic Review of Special Education for Students with Extensive Support Needs in the US, Hawai’i, and Japan. Online. Global Journal of Educational Studies. 2023, vol. 9, no. 2, s. 40-51. Dostupné z: https://doi.org/10.5296/gjes.v9i2.21582 MEXT. R5 tokubecu šien kjóiku no džúdžicu ni cuite. Dostupné z:https://www.mhlw.go.jp/content/001076370.pdf MITHOUT, Anne-Lise. Children with disabilities in the Japanese school system: a path toward social integration? Contemporary Japan. 2016; vol. 28, no. 2, s. 165-184. Dostupné z:https://doi.org/10.1515/cj-2016-0009 SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8. TÓKJÓ-TO KJÓIKU IINKAI. Inkurúšibu kjóiku šisutemu čósa: kenkjú džigjó. Online. 2020. Dostupné z:https://www.kyoiku.metro.tokyo.lg.jp/school/document/special_needs_education/report.html YONEDA, Hiroki. Development of the Japanese Inclusive Education System: From Special Schools to Curriculum Modification for Special-Needs Education in Regular Schools. Online. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. Atlantis Press, 2020. ISSN 2352-5398. Dostupné z:https://doi.org/10.2991/assehr.k.200824.228 ZILCHER, Ladislav; SVOBODA, Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6. |