Železnice ve výuce fyziky
Thesis title in Czech: | Železnice ve výuce fyziky |
---|---|
Thesis title in English: | Railways in physics education |
Key words: | železnice|výuka fyziky|fyzikální principy |
English key words: | railways|physics education|physical principles |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Laboratory of General Physics Education (32-KVOF) |
Supervisor: | RNDr. Tomáš Kekule, Ph.D. |
Author: | Bc. Adam Růžička - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.07.2022 |
Date of assignment: | 25.07.2022 |
Confirmed by Study dept. on: | 29.07.2022 |
Date and time of defence: | 04.09.2023 08:00 |
Date of electronic submission: | 19.07.2023 |
Date of submission of printed version: | 19.07.2023 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2023 |
Opponents: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Advisors: | RNDr. Petr Gabriel, Ph.D. |
Guidelines |
1) Vytipovat technická řešení (jevy), která se používají (vyskytují) v železniční dopravě a jejichž fyzikální princip lze s (případným) přiměřeným zjednodušením vysvětlit pomocí středoškolské fyziky.
2) Soustředit se především na techniku a jevy, které jsou snadno pozorovatelné, a může na ně být odkazováno jako na příklady použití středoškolských fyzikálních poznatků v praxi. 3) Vytipované popsat, vysvětlit a zařadit k tématu, pro které by mohlo sloužit jako praktický příklad použití fyzikální teorie probírané na střední škole. |
References |
1) Fyzika pro gymnázia, různé učebnice
2) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia 3) J. Gašpařík, J. Kolář: Železniční doprava – technologie, řízení, grafikony a dalších 100 zajímavostí, Grada 2017 4) R. Doleček, O. Černý: Trakční napájecí soustavy, DFJP Univerzity Pardubice, 2015 5) Časopisy s železniční tematikou (Dráha, Svět železnice, aj.) – různá čísla 6) další literatura dle zadání vedoucího |
Preliminary scope of work |
Každý učitel se mnohokrát setkal s dotazy studentů, k čemu je to dobré, kde se to používá, zda to není jen teoretická zbytečnost. Proto je dobré, když má učitel ke každému tématu zásobu příkladů, kde se daný jev v praxi využívá, kde mohou studenti vidět aplikaci daného fyzikálního jevu/principu/zákona v praxi. Cílem práce je popsat tyto příklady z prostředí železniční dopravy. |
Preliminary scope of work in English |
Every teacher has many times encountered questions from students, what is it good for, where is it used, is it not just theoretical uselessness. Therefore, it is good if the teacher has a supply of examples for each topic where the given phenomenon is used in practice, where students can see the application of the given physical phenomenon/principle/law in practice. The aim of the work is to describe these examples from the railway transport. |